torsdag 31 januari 2019

Alf besöker - Frihamnsgatan 26-28, Farm & Stockholm Brewing Co

Jag gnäller ju ofta om att det inte finns tillräckligt många och bra krogar på min (norra) sida av stan. När så en bryggeripub väljer att lämna Södermalm för att starta upp i nya lokaler på min sida, så blir det ändå längre för mig att resa till dem, både i tid och avstånd!

Via tunnelbana och buss (SLs reseplanerare, beroende på var du kommer ifrån så finnst flera alternativ) från Centralen i Stockholm så kommer man fram till Frihamnen, därifrån är det kort promenad (5 minuter) till Frihamnsgatan 28.
På denna adress huserar numer nämligen Stockholm Brewing Co, som nu lämnat källarlokalen på Södermannagatan (som jag besökte för drygt fyra år sedan.)

På andra sidan byggnaden, nr 26, så ligger Farm restaurant och bar där de inte bara serverar öl från bryggeriet på andra sidan panorama-fönstren, även om Stockholm Brewing givetvis är deras primära dryckesleverantör. Livsmedel hämtas primärt från Karshammar gård. En KRAV-certifierad odlare i Grödinge, vars ägare, familjen Larsson Stormgaard också är inblandade i krogen, Mauritz är kökschef. Niklas Jacobsson är bryggeriets representant.

Jag hittade, inte utan problem, fram (ankom väl strax efter 14.00) till bryggeriet och fick en snabb rundtur i de nya STORA lokalerna, högt till tak och ljust. Fick även en liten förhandstitt på en flasketikett till en kommande samarbetsöl med välkänt Göteborgs-bryggeri.

Jag var nu både törstig och hungrig och fick smita in genom glasdörren som förbinder bryggeriet med restaurangen (bakom baren.)

Den stora grågröna taptavlan innehöll sammanlagt 18 (ett tomt fat) påkopplade kranar, majoriteten från Stockholm men också några gästbryggerier. Jag satsade all-in på nya grejer (för mig) från Stockholm (en collabbeer med New Belgium).

Adjuma och Table Helles

R.A-Wit och Almost Famous

Interiören. [fotot lånat från hemsidan]

 Jag är ju rätt insnöad på det ekologiska, och skickade några frågor till restaurangen och fick svar.
Allt vi gör på Farm är ekologiskt dock så har vi ingen certifiering. Delvis för att vi inte har haft tid att administrera det och delvis för att oavsett vad vi skulle ha för certifiering så skulle den inte riktigt förklara vad det är vi gör. Just nu i Stockholm så finns det ingen mer ekologisk restaurang är Farm skulle jag säga, då vi är en kretsloppsrestaurang. Vi försöker tänka utifrån ett miljötänk i alla delar av vår produktion och vårt samarbete. //Emil Thunström, restaurangchef.
Efter att ha provsmakat några nyheter från grannbryggeriet öppnade återigen matserveringen. Jag hade spanat in mig på Flatbread, de hade två olika - en med Lammkorv och en med Bottarga (fermenterad fisk lärde jag mig snart.) Bägge var godkända smakmässigt, men då en Farm-flatbread motsvarar en Omnipollo Hatt-pizza rent prismässigt (130 kronor) så är de lite väl nätta. Det faktum att de är ekologiska spelar givetvis in i prislappen.
Jag blir dock både mätt och belåten på mina två flatbreads.

Flatbread Lammkorv

Flatbread Bottarga


Fyra små slices
Jag har ändå plats över för att testa ost, en tallrik med två bitar Vesterhavs-ost (tror jag, typ lagrad hård kitt-ost) med fröknäcke och fikonmarmelad. Marmeladen var nog det som smakade bäst på den talriken.

Till den drack jag bland RA-Wit (kvällens andra, ny favorit) och Sthlm Noir Imp Stout
Noir!


När jag kom, efter lunch, var det folktomt men under tiden jag var där kom 3 stora sällskap plus några par och det blev rätt stojjigt ett tag, det var ju trots allt löningsfredag.

Strax efter klockan fem så tyckte jag att jag fick vara nöjd, lämnade byggnaden genom huvudingången (26A), en kort promenad bort till busshållplatsen.
Huvudingången till Farm.
Konstigt nog så kom 1ans buss ganska omgående, enligt reseplaneraren så var inte den det snabbaste alternativet (i restid) för att ta mig till S:t Eriksgatan/Västermalmsgallerian, men de minuter som jag eventuellt förlorade fick jag igen på att slippa byta buss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar