måndag 10 december 2018

Alf beställer öl - från drink4you


Webbshoppen drink4you (d4u hädanefter) kom jag första gången i kontakt med i samband med årets upplaga av Stockholm Beer & Whisky Festival. De samarbetar med importören Hormiga, som har en spännande portfölj med framför allt afrikansk öl. Något som givetvis också avspeglas i shoppens sortiment.
Förutom öl så har det även vin, mousserande, sprit och cider.
Det var framför allt två av de öl som jag testade under festivalen som jag var intresserad av att köpa hem några flaskor av. När jag ändå höll på så plockade jag på mig några andra öl.

Den 26 oktober la jag och betalade min beställning, fick omgående både kvitto på köpet från PayPal och två stycken orderbekräftelser!? För att försäkra mig om att jag inte lyckats lägga en dubbelbeställning så skickade jag en fråga till deras kundtjänst.
Jag fick senare svar, via ett telefonsamtal från Johan på drink4you, där han lugnande min oro - endast en beställning var registrerad.

Dock fanns i det läget ett annat litet problem på deras sida av transaktionen. Det rådde viss oenighet mellan skattemyndigheterna i Danmark och Sverige. Innan detta var utrett så kunde inga leveranser ske. Vecka 45 fick jag så slutligen besked att skattebråket hade löst sig och att leverans borde kunna ske inom några dagar.

Köpvilkor;
  • Fraktkostnad hemkörning (Bring) = 199 kronor
  • Fri frakt = beställningar över 800 kronor
  • Betalning sker i samband med beställning via PayPal.
  • Leverans sker normalt sett inom 1-2 veckor. 

Jag förutsätter att strulet med skatteverket har att göra med att shoppen är rätt ny, därmed bör inte problemet återuppstå vid nästa beställning.
Fraktkostnaden är lite saftig, men i gengäld så är gränsen för fraktfritt lite lägre än andra butiker jag nyttjat.
Utbudet är speciellt, öl som jag knappast hittar hos särskilt många andra leverantörer. Afrikansk öl är en för mig tämligen outforskad marknad.

För min del tog det totalt drygt fyra veckor innan min leverans slutligen anlände.
Till nästa beställning så ska ju skatteproblemet (och andra "barnsjukdomar") vara lösta. Jag fick under min väntetid bra feedback från d4u på vad som hände och varför.
När lådan väl levererades, med Bring, så var exteriören lite "tilltufsad" (inga skador) men innehållet var väl förpackat.

Många 3-chips



De öl jag beställde denna gång var följande;
ÖLNAMN / STIL / BRYGGERI / ANTAL & FÖRPACKNING / STYCKEPRIS
Fyra stycken älsklingar

  • Bone Crusher / Witbier / Darling Brew's / 2 st 33cl glasflaskor / 34 kronor (*)
  • Godfather / IPA / Darling Brew's / 1 st 33cl glasflaska / 39 kronor
  • Long Claw / Saison / Darling Brew's / 1 st 33cl glasflaska / 40 kronor
  • Warlord / DIPA / Darling Brew's / 1 st 33cl glasflaska / 35 kronor (*)
  • Little Wolf Hoppy Lager / Premium Lager / Devil's Peak / 1 st 33cl burk / 28 kronor
  • Guinness Foreign Extra Stout / Stout / Guinness Nigeria / 1 st 33cl glasflaska / 35 kronor (*)
  • Houblonde / Natural Belgian Blonde / (bryggd hos) Brasserie de Brunehaut / 4 st 33cl glasflaskor / 39 kronor (Ekologisk) (*)
  • Mitchell's 90 shilling / Scottish Ale / Mitchells Knysna Brewery / 1 st 50cl glasflaska / 28 kronor
  • Mitchell's Raven / Stout / Mitchells Knysna Brewery / 1 st 50cl glasflaska / 28 kronor
  • Stellies Eike Stout / Stout / Stellenbosch Brewing Company / 1 st 50cl glasflaska / 43 kronor
  • Old Peculiar / Old Ale / Theakstone / 1 st 50cl glasflaska / 35 kronor
  • XB / Bitter / Theakstone / 1 st 50cl glasflaska / 34 kronor

Några av dessa flaskor (*) testade jag under SBWF2018, men innan dess var samtliga otestade.

Innan jag färdigställde detta inlägg så omtestade jag två av de ölen som jag testade under festivalen och drack en annan öl för första gången.
Stellies Eike Stout från Stellenbosch var en de öl som jag kände störst nyfikenhet på, tyvärr blev det i en strut. En blaskig småtrist stout, som inte är värd prislappen.
Bone Crusher från Darling Brew förstärkte mitt första intryck, som var positivt, en bra wit från Sydafrika. Häftig etikett och kul namn.

Den fläckiga hyenan, en missförstådd varelse!

Houblonde, som är kontraktsbrygd hos Brunehaut, blev jag lite mer återhållsam till.
Även om det specialdesignade glaset, som ger en virvelliknande bubbeluppstigning från botten,

är snyggt och ligger bra i handen så gav det inte ölet den skjuts jag förväntat mig. Jag har ju några flaskor till att testa av den, hoppas de funkar bättre. EDIT; Glaset är tillverkat av Ritzenhoff.

Kommer jag att handla från d4u igen, inte helt otänkbart. Då ska jag se till att att fylla korgen med varor för över 800 kronor och därigenom få leverans utan extra kostnad. Som det blev nu betalade jag nästan samma belopp, men fick bara varor för motsvarande knappt 600 kronor....

Kanske kommer det snart en jultävling, relaterad till d4u, här på bloggen snart. Jag har ju en hel låda med snygga ölglas som jag kan tänka mig att dela med mig av.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar