måndag 13 augusti 2018

Alf testar - Krogsafari i Solna

Jag har ju kört två stycken fulölssafari tidigare, 2014 och 2016, för att följa tvåårsintervallen så är det följaktligen dags för ett nytt safari detta år. Tidigare år har jag valt fyra krogar i närområdet till mitt arbete på Kungsholmen, i år kör jag istället hemma i Solna.
Jag väljer nu också att frångå namnet fulöl och kallar det istället Krogsafari. Dessutom ska jag istället för att beställa en Stor stark försöka beställa en finöl. Istället för att köra alla krogar samma dag så fördelar jag det över några dagar/veckor.

Tänkta besöksobjekt;
Solna Hof - bästa AIK-krogen!? Finns på Untappd!
Dick Turpin - Solnas absoluta AIK-pub!? Finns på Untappd!
Propably ...

Haga Sports bar - Blåkullas bästa bar!? Finns på Untappd!
Haga Bottega - italienskt (medelhavsinspirerat) i HAGASTADEN!? Finns på Untappd!
Offside Sportsbar - på baksidan av Centrum, mitt emot gamla Råsunda! En krogkedja som finns över hela staden. (finns på Untappd)
Isidors Sportsbar - i närheten av gamla Råsunda! (ej untappd)

Etage Restaurang - klassisk lokal vid rondellen utanför huvudentrén till Centrum. (finns på Untappd)
Park Inn by Radisson Flamingo Hotell - där var jag på studentskiva 1984. Gammal kollega besökte baren under sommaren och meddelade att där fanns ett gäng ok öl. (finns på Untappd)

Tanken var att detta skulle ha skett tidigare i somras under juni-juli--semestern, nu blev det lite oplanerat en hyfsat sval lördagseftermiddag i augusti istället.

Jag startade mitt safari med en snabbkoll in hos Etage, de har Åbro som huvudleverantör, bland annat fanns det Bron IPA. Jag valde dock att gå igenom centrum, en snabbkoll hos Flamingo men där verkade det som att baren inte var öppen än. Sen ut på Råsunda-sidan, fotbollsstadion, ja i alla fall där stadion brukade stå.
Där har nu en helt ny stadsdel växt upp. Men Isidors Sportsbar finns kvar, dock ser den mer ut som en typ pizzeria, därför väljer jag att gå vidare. Nästan dörr i dörr ligger en mer publik lokal, East End (östra läktaren), men också detta är mer en burger bar än ölbar.
Vandrar vidare utmed Solnavägen, passerar bland annat Idrottsgatan (där min syster bodde en kort period under tidigt 80-tal), upp mot Råsundavägen. Hittar slutligen The Dick Turpin, och det är en mer klassisk pub, både till exteriör (Guinness- och Staropramen skyltar) och interiör (mörkt och murrigt).

Fatuppställningen för dagen på DT.
vi jobbar hårt för att hålla sortimentet fräscht, brett och riktigt vasst. Om du vill ha tips om vilket öl som passar bäst till vilken mat, fråga personalen: de kan sina grejer. [saxat från DTs hemsida]
Enligt vad jag förstod så är det primärt en kran där de skiftar taplapp regelbundet. Just idag innehåller det fatet Carlsberg unfiltered. Hemside-citatet ovan känns väl inte riktigt aktuellt för min del. Bredden finns i form av industrilager, ljus lager och Guinness. Bland de 5 flaskorna som tronar på hyllan finns ungefär motsvarande som på fat, plus Erdinger.

Jag väljer dock en fatöl, Luma Lager från Nya Carnegie, i en frostad 50cl-sejdel, är ju rätt ok ändå! Att servera kall öl i ett frostat glas funkar väl när det är riktigt varmt ute, men Dick Turpin kör det tydligen året runt.
Luma Lager
Det är ju Carlsberg som är ölleverantör, därför borde de kanske ändra sin (lite ironiska) slogan till "Propably the best pub in Solna".
Närheten till gamla nationalarenan skapade säkert en hel del tillströmning till Dick Turpin i samband med evenemang. Nu när arenan lämnat närområdet söker sig tydligen ändå många AIK-supportrar hit innan match. Det som säljs mest är självklart Stor Stark (Falcon), men även Guinness går det en del av.
Just denna dag är det dock ingen match på Friends Arena, därför är det rätt lugnt på puben under mitt korta besök, 4-5 stammisar sitter på uteserveringen.

Solna Hof ligger närmare Arena Staden, ett stenkast från Solna Station (närmre Tvärbanan än Pendeltågsstationen). När jag väl kommer fram så inser jag att denna lokal mer påminner om en pizzeria än pub, men jag väljer ändå att testa stället (jag är rätt törstig efter lång promenad utmed Råsundavägen, förbi min gamla gymnasieskola). Även här är det Carlsberg som förser kyl och fatanläggning med dryck. Här saknas dock Guinness och öl från Nya Carnegie, däremot finns här Carnegie Porter på flaska.
Jag väljer att ta in en Brooklyn Lager, som serveras i ett Carlsberg-glas (ej frostat). Även här finns några gäster på uteserveringen, men annars väldigt stillsamt.

Jag väljer att åka tvärbana mellan Station och Centrum, rätt smidigt faktiskt. Landar på baksidan och tar ett besök på Offside. En sportsbar som är halvfylld med gäster både in- och utsidan. Jag får dock en plats i baren och beställer in en 100w IPA från Nya Carnegie. Initialt vill tjejen i baren hälla upp den i ett pintglas, när jag protesterar plockar hon fram ett Guinness Relief-glas istället men jag lyckas till slut förklara vilket form jag vill ha på mitt glas. Att det står Staropramen på det får jag leva med, det var det minst dåliga alternativet jag kunde hitta.
100w IPA
Utbudet är Carlsbergs, det har bland annat Brooklyn Pale Ale på fat. I baren och runtomkring i lokalen hänger tv-monitorer, det visar fotboll från Premier League, match mellan Huddersfield och Chelsea.

En sammanfattning av min lilla lördagssafari, tre stycken ställen besöktes;
  • Carlsberg dominerar (jag drack ju inget hos Etage)
  • ok öl
  • lokalmässigt så var Solna Hof mindre rolig, toaletten där (jag besökte alla 3) var dessutom rätt risig.
  • Pris; Luma Lager och Brooklyn Lager 65 kronor, 100w IPA 75 kronor.

Jag lär inte återkomma till någon av dessa barer.

Haga Botega besökte jag redan under semestern, men passar inte riktigt in i sammanhanget då det mer är en hotellbar/restaurang (med god gazpacho) snarare än en pub. Jag hoppas dock att Hagastaden kan locka till sig något publiknade etablissemang i framtiden.
Kanske kör jag en runda hos Wall of Shame (MAS-gallerian) för att närmare undersöka utbudet också där, men det lär knappast generera något nytt favoritställe hos mig.
Kollar jag tickningarna på Untappd så verkar det ändå finnas ett hyfsat stort utbud av svensk hantverksöl på Flamingo, så dit kanske jag ändå söker mig någon gång i framtiden.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar