torsdag 31 maj 2018

Alf fotar öl - några bra försommarfoton

Sommarvärmen har ju slagit sina klor i Sverige och uteserveringarna är överbefolkade med svettiga och törstiga öldrickare. Själv är jag inte särskilt förtjust i att sitta på just dessa uteserveringar, vid trafikbullriga gator och stökiga trottoarer. Jag sitter hellre inne i den svala puben och avnjuter min valda dryck.

Det har varit en del trevliga små events i stan under försommaren.
OT firade 25 år nästan hela veckan!
Oppigårds firar ju "bara" femton år i år, bland annat med denna nyhet.
Oppigårds första burk!
Jag firade också OT när jag var hemma, bland annat med en flaska av den 20th Anniversary Ale som North Coast bryggde åt OTs fest för fem år sedan.


Bötet Bourbon på fat!

I sjöstadens gamla Luma-fabrik så hade NCB premiär för sin ny avloppsöl, jag var där dagen efter och testade både den och den nya Mango-ölen.


Black Ops

Avslutade mitt besök hos NCB mörkt och starkt, bland annat Brooklyn Black Chocolate Stout och Brooklyn Black Ops.

Maz!
Hemmavid så har ju solen skinit en hel del, då passar en sval Mazarin alldeles utmärk på uteplatsen.


Puböl......
Riktig Ale från Skebo, JJ Pale

inte halvfullt
Körde en ESB-provning som väl funkade sådär, den svenska representanten hängde inte med i svängarna med Fullers ESB.

På Wallingatan 38 så bjöds det på korv och serverades öl från det nya bryggeriet Waza som huserar på samma adress.

Närke Kulturbryggeri firar ju också femton år i år, det dök upp ett gäng guldklimpar på ett antal krogar runt om i stan, jag lyckades lägga vantarna på ett exemplar, på Bishops Gamla Stan.
Romkaggen Stormaktsporter 2016, dyr men god!
Redan i slutet av april månad så öppnade bryggeripuben på Fjäderholmarna jag var givetvis där!



Mitt senaste bryggeriglas!
Lite mer sorgligt var det att säga adjö till Ölbaren på NK, ett läckert vattenhål som jag inte hann med att besöka tillräckligt ofta.

Kul samarbetsöl, tysk-amerikanska legendarer brygger tillsammans i en härlig Braupakt.


Jag har inte bara druckit öl under försommaren, jag har fått upp ögonen för G&T, godkänt resultat för mina hemblandade version.



Ekobryggeriet Tonic-Sorbet funkade väl sådär när jag testade det......



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar