måndag 5 mars 2018

Alf testar - Hopt.se, ytterligare en webshop

Jag kan inte garantera att detta blir mitt sista test någonsin av webshoppar, men det börjar bli lite tjatigt nu.

Jag fick för en tid sedan ett mail från en medarbetare på en nystartad svensk sida, en förfrågan om jag var intresserad av ett "samarbete" med dem. Min motfråga var givetvis "vad menar du/ni med samarbete?". Efter en kortare mailkonversation så kom vi fram till ett samarbete (*) som bägge parter kunde "leva med".

Hopt.se är den svenska filialen kopplad till den franska shoppen Saveur Bière/Interdrinks SAS (som enligt uppgift ägs av AB Inbev).
Deras utbud är välfyllt med framför allt belgiska öl, men här finns öl från flera kontinenter.
Shoppen är snygg, filtreringsmöjligheterna (typ, färg, land, abv och volym) är goda, även om jag har lite problem att klicka i mina alternativ (bristfällig vana tror jag).
Förutom öl förpackad i flaska/burk så erbjuds även färdigplockade tema-lådor, kegs (5 liter), ölglas, hemryggningsutrustning och prenumeration på deras discovery-box (1 låda/månad för 33 euro).

I samband med att jag börjar fylla min kundkorg så uppstår en del frågetecken, men till slut hittar jag den engelskspråkiga informationen angående leverans och betalning.
Fraktkosnaden är fördelad över vikt på försändelsen, från 9.5 euro (max 2kg) till 27.90 euro (max 40kg). I nuläget syns inte denna kostnad innan du bekräftat din order i kassan, dock innan betalning. Du kan välja att lägga till en typ av transportförsäkring (Tranquilité Insurance) för 3 euro, mot "förluster och skador under transporten......". I Sverige så är det PostNord som sköter leveransen.

Och betalning sker direkt, via bankkort, Paypal eller transfer/bank wire. Alternativet att betala via faktura finns inte.

Det erbjuder också "club fidelite loyalte program", som verkar vara ett bonussystem där du samlar poäng utifrån hur mycket du handlar för, tror att det rör sig om 1 poäng/euro.

Jag har en del "problem" i kassan, då jag inte kan välja payment method och leveransalternativ, efter mailfråga får jag till svar att jag loggat in på den franska modersidan istället för den svenska sidan!? När jag hävdar att jag både skapat mitt konto och loggat in på hopt.se så får jag förklaringen att "....det måste vara något fel i vårat system.....". Denna bugg stör mitt helhetsintryck, men det löser sig ändå till slut.
Trots att adressen avslutas med .se så är hela sidan engelskspråkig, det första numret som syns till kundtjänst är inte svenskt, men efter en stund hittar jag ett +46 nummer, men när jag testringer det numret så hamnar jag hos engelskspråkig kundtjänst, ett samtal som jag avbryter. Något senare så ringer det i min mobil, ett samtal från Frankrike, jag väljer att inte svara.
Fick senare mailsvar från den person som jag under hela processen haft kontakt med (via mail), det är tydligen hon och en engelskspråkig person som svarar på det svenska numret och när de ringer upp så syns det ett annan franskt nummer i min display.
Andra kontaktytor är messenger och e-post.


Jag registrerade och betalde min första beställning tisdagen den 27 februari, dagen efter fick jag besked om att den var på väg hem till mig. Under torsdagen fick jag sms-avisering från postnord, på fredag leveras paketet hem till mig "innan klockan 16.00".

Jag lyckades ta en semesterdag för att med säkerhet vara hemma och ta emot mitt paket. Jag installerade deras app i förhoppning om att kunna följa paketes väg hem till min bostad.
Jag fick via appen besked om att försändelsen var lastad på bil för utkörning, då var klockan inte 08.00 ens. Sen hände inget i appen innan beskedet om att paketet inte kunde levereras då mottagaren inte var nåbar på adressen! Detta meddelande inkom vid halv tolv-tiden.
Istället skulle det nu lämnas till utlämninsstället. Via telefonsamtal med PostNords kundtjänst fick jag klart för mig att mitt mobilnummer inte fanns angivet på paketavin, därför kunde inte chauffören ringa mig.
Dagen efter fick jag avisering om att paketet nu fanns att hämta ut i Solna C.
Väl där får jag ut ett skymmande avlångt paket (motsvarande mindre golfbag typ) som vägde drygt 15 kilo. Vid närmare inspektion av emballaget så framgick det att ena kortsidan var transportskadad.
Kortsidan
Oro för huruvida innehållet också tagit skada av detta. Tog några foton av de yttre skadorna.
Nästan hela hörnet upprivet

Upprivet hörn

Tejpförslutning avbruten


Jag kostade på mig en taxi (130 kronor) för att få hem det än så länge oöppnade paketet.

Väl hemma kunde jag snart konstatera att innehållet ändå var oskadat, trots brister i stötdämpningen. Mer om detta längre ner i detta inlägg.

Min första beställning innehöll följande produkter

Öl - volym (cl) - antal - styckpris - summa
  • Straffe Hendrik Tripple - 33 - 3 - 2.90 euro - 8.70 euro
  • Trappist Rochefort 10 - 33 - 3 - 3.30 euro - 9.90 euro
  • Saison Dupont - 75 - 2 - 5.50 euro - 11.00 euro
  • Avec Les Bons Voeux - 75 - 2 - 6 euro - 12 euro
  • Westmalle Tripple - 75 - 1 - 7.20 euro - 7.20 euro
  • Slappmutske Tripple - 33 - 2 - 2.70 euro - 5.40 euro

Bryggeriglas - volym (cl) - antal - pris
  • Trappist Rochefort - 33 - 1 - 6 euro
  • Avec les Bons Voeux - 25 - 1 - 4.90 euro
  • Straffe Hendrik - 33 - 1 - 5.90 euro
(* = OBS! Dessa tre ölglas ingår i mitt samarbetet med Hopt.se, det vill säga dessa tre glas är varuprov. Det kommer en test av dessa tre glas, innehållandes rätt dryck, i ett senare inlägg.)

Försäkring; 3 euro
Frakt; 9.90 euro
Totalt; 83.90 euro
Avdrag (varuprov); 20 euro
Slutsumma; 63.90 euro

Totalsumma SEK; 670.85 (växelkursen blir knappt 10.5 svenska kronor/euro, utifrån den summa som drogs från mitt konto i samband med betalning.)

Mitt omdöme om Hopt.se
Positivit - bra filtreringsmöjligheter, bra utbud, bra priser, bra bäst före datum på mina flaskor.
Mindre bra - ej på svenska, lite knagligt att komma i direktkontakt med kundtjänst (i Frankrike), extra kostnad för leverans/skadeförsäkring (borde bakas in i fraktkostnad), bara alternativet "hemkörning", eskalerande fraktkostnad, ej betalning mot faktura.
Vad gäller förpackningen och leveransen av min beställning.
Huller om buller


I min stora låda låg flera mindre lådor huller om buller. De enda varor som var inlindade i bubbelplast var de tre ölglasen, som dessutom låg tryggt förpackade i 2 lådor.
Sex sycken 33cl-flaskor stod stadigt i en kartong åtskilda med rejäla wellpappsvägar. Sen var det två stycken tredelade lådor där mina fem 75cl-flaskor låg säker, men i det sjätte facket så delade två 33cl-flaskor på utrymmet, hals mot hals, utan något extra skydd.
Fotocollage,  tagit i efterhand.
Collage-bilden ovan är ett försök att illustrera texten angående hur de två 33orna låg förpackade.
Som jag redan nämnt så var alla produkter ändå oskadda, denna gång.
Vad gör min försäkring för skillnad? Om jag inte har den, får jag då någon ersättning (varor eller pengar) om förpackningen inte når fram eller är varorna är skadade? Jag väntar på svar på den frågan......
Tydligen pågår en översyn av deras samarbete med speditören PostNord......

Jag hade ju fördelen att ha direkt mailkontakt med en medarbetare på Hopt.se, även om svaren på mina e-postfrågor inte alltid kom snabbt så fick jag inom rimlig tid (12 timmar max) svar på mina funderingar. Kundtjänsttelefonen verkar funka sådär, i alla fall den svenska.

Kommer jag att handla från Hopt.se igen? Inte otänkbart, men knappast någon stamkund (något som gäller för samtliga mina webshoppar). Det förekommer en del strul under mitt beställningsförfarande. En del beror säkert på min ovana, annat tillskriver jag barnsjukdomar i shoppen, som jag förutsätter kommer att trimmas upp vartefter. Leveransproblemen och förpackningen lämnar ju dessutom en del i övrigt att önska, men det är nog inte bara Hopt.se fel.
Första flaskan av Slaapmutske Tripel testad (i gammalt bryggeriglas)

Tack till Caroline från Hopt.se för samarbetet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar