torsdag 22 mars 2018

Alf testar - Amarillo från Oppigårds


En gammal trotjänare som nästan alltid funkar, har jag för mig i alla fall. Innan gårdagens flasktest av Amarillo från Oppigårds var det väldigt länge sedan jag drack den. Inte på grund av ovilja eller begränsad tillgänglighet (finns i 439 stycken systembolagsbutiker just nu, 75 stycken flaskor i min närmaste butik), snarare att jag nästan glömt bort hur bra den verkligen är.
När jag recenserade den i december 2012 så var jag rätt återhållsam i min bedömning. Senast registrerad på Untappd sommaren 2014, då fick den lite bättre omdöme.
Den gröna etiketten är lite småtrist, även om Oppigårds emblem/logga är stilig. Försluten med bryggeriets klassiska logga på kapsylen på en trettiotre centiliters-flaska i färgat glas. Inget som drar till sig särskilt mycket uppmärksamhet i butikens ale-hylla, ofta tillsammans med några andra öl från samma bryggeri. 
Oppigårds anser jag vara ett av landets mest kvalitetssäkra hantverksbryggeri, även om den svajiga batchmixen ibland flaskor av NewSweden IPA har inverkat negativt på det omdömet, så vidhåller jag ändå att jag vet vad jag får när jag köper en öl från dem.

Amarillo klockar in på 5.9% abv, något som är väl dolt i en lätt välformad kropp. Mörkgul och klar i färgen, obefintligt vitt skum. Doftar friskt av vardagsfrukter, i smaken framgår en del söta honungsbadade aprikoser. En alldeles lagom beska (44 IBU).
Som namnet avslöjar så innehåller ölet humle av sorten Amarillo, typ single hop, som även har körts torrt.

Glömde att titta på batchnummer och bäst före datumet på denna flaska, men min uppfattning är att den var färsk. Skulle jag sätta ett betyg i detta test så skulle det nog vara Med beröm godkänd!

Jag drack den som en efter middagen öl, en perfekt svalkande öl efter en kryddstark kycklinggryta. Den bör fungera som dryck till en rejäl hamburgare-måltid, alternativt svensk husmanskost av det rustika slaget.

Det är ingen stor öl, den är precis lagom!

Varför köper jag inte denna öl regelbundet? Troligtvis har det att göra med att den är så pass lättillgänglig, jag vet att den finns där och jag kan ju köpa den nästa gång……

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar