fredag 3 februari 2017

Alf testar ölglas - segelglaset från Störtebeker

Ytterligare ett glas som ingick i den lådan med varuprover som jag fick från Sejdelshoppen. Återigen så är det ett bryggeriglas och även detta bryggeri har sin hemvists i Tyskland, Stralsund närmare bestämt. I Sverige så finns Brauerei Störtebekers produkter både i vanliga livsmedelsbutiker och hos Systembolaget. Alla de flaskor som jag sett och provat har varit ekologiska.
Bärnsten
 Jag valde för detta glastest att köpa deras Bernstein Weizen, en Hefeweizen på 5.3% abv och är givetvis ekologisk.


Segelglaset är inte konstruerat enligt den klassiska veteöls-modellen, utan har en mer bananliknande form, eller som ett segel som nog snarare är tanken.



FAKTA

  • Bryggeri - Brauerei Störtebeker
  • Glas – Weizenbier - segelformat

Mått;

  • Vikt - 475 gram
  • Höjd - 23 cm
  • Normalvolym - 50 cl
  • Maxvolym – 60 cl

Kostnad hos Sejdelshoppen (mitt glas var ett varuprov);

  • 1 glas - 85 kronor
  • 2 glas – 159 kronor (79.50 kronor/glas)
  • 6 glas -  419 kronor (69,80 kronor/glas)
  • 12 glas - 779 kronor (64.90 kronor/glas)

Skumkronan
Hur funkar glaset? Skapar inte alls samma läckra skumkrona, men ett drygt två fingrar tjockt lock av luftigt skum formas utmed glaskanten. Jag är fortfarande osäker på vilket sätt jag bör hålla i glaset i samband med inmundigandet, med loggan mot mig så är kanten böjd åt höger. Eller ska jag ha loggan på sidan och i så fall vilken? Jag testar lite olika alternativ och inser att det spelar mindre roll, men jag föredrar med loggan mot mig.

Den udda formen gör glaset mindre greppvänligt än det klassiska, känns inte fullt lika stabilt.

Doften funkar förvånansvärt väl och likaså så framträder smaken av veteöl mycket väl. Det är i och för sig första gången jag testar just denna öl från Störtebeker - men den får klart godkänt betyg från mig.
Virvlande bubblor

Sammanfattningsvis, den udda designen är snygg men lite otymplig - men det ger en angenäm upplevelse av drycken.

Tack till Sejdelshoppen för detta varuprov!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar