torsdag 9 februari 2017

Alf testar - hamburgerlunch hos Frick & Son

För några år sedan så besökte jag mer än gärna Frick & Hagbergs Foodtruck när den parkerade i närheten av min arbetsplats på Kungsholmen.
Sista gången åkte jag lite längre, avslutningen skedde vid Birger Jarlsgatan mitt emot spårvagnshallarna. Det var inte utan viss sorg jag avnjöt vad jag då trodde skulle bli min sista Reuben någonsin från gänget hos Frick & Hagberg.
Trucken skulle säljas och verksamheten försvann från gator och torg, jag glömde nästan bort att de någonsin existerat. Men så i måndags så dök det upp en statusuppdatering på Facebook, sidan hade bytt namn till Frick & Son och fått en fast adress.
Och i tisdags (7 februari 2017) så började de servera lunch där, den fasta adressen ligger på Birger Jarlsgatan 112. Snett över gatan så har de lokalkonkurrens i form av Prime Burger-kedjan.
Birger Jarlsgatan 112

Genom skyltfönstret, värmande brasa lockar!

Det dröjde två dagar innan jag tog 61ans buss till Roslagsgatan och promenerade 400 meter bort till lokalen. Men väl där firade jag givetvis återkomsten med en burgare och självklart så blev det en Reuben också denna gång, dock ingen öl som måltidsdryck denna gång (det fanns en EPA från Gamla Enskedes Bryggeri på flaska).
Även om de lämnat trucken så finns enligt uppgift delar av utrustningen kvar i lokalerna, men nu används andra stekhällar, men sortimentet av burgare är dom samma och det har utökat sortimentet med svensk husmanskost.
Burgarna är fortfarande från Frick & Hagberg!

Råvarorna inhandlas fortfarande från Upplandsbonden och köttet är KRAV-märkt.
Innehållsförteckning
Reuben, ännu orörd. I bakgrunden skymtar en Frick!


Första tuggan, aaaaaaah.....!
Två tomma kranar, men det finns dryck att välja på ändå.

Det finns två stycken fatölskranar på bardisken, men de har inte fått något serveringstillstånd så de står än så länge tomma. Men när det väl är fixat så ska minst en av dem fyllas med en öl från ett helt nytt bryggeri i Uppsala, en lager av klassisk pilsnertyp som kommer börja bryggas nu under vintern/våren.



Tillbehören

Svensk husmannskost, njae...


Lokalen är mycket trevlig, den öppna brasan är perfekt nu under vintern.

Men hur smakade då min burgare? Minst lika bra som den smakade i Trucken, fortfarande lite lös i konsistensen, all lull-lull gör den rätt kladdig. Framför allt är det surkålen och alposten som sätter pricken över allt smakmässigt, tillsammans med pepparrotssenapen så ger de burgaren en smakdimension som jag nog inte upplevt någon annanstans. Köttet är av givetvis av hög kvalitet, dessutom både närproducerat och KRAV-märkt, sånt gillar Alf!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar