tisdag 15 december 2015

Julölen på mitt julbord 2015 - inriktning Ekologiskt och Svenskt

I år firar jag jul på en ny adress, men i stort sett samma gäster - 10 stycken vuxna, varav minst 3 kör bil. Jag har som vanligt hedersuppdraget att förse sällskapet med julöl.
I år är ju utbudet i julölssortimentet större än någonsin och jag har plockat till mig en hel del. Jag kommer antagligen få sålla bort några.
Vi börjar svenskt och ekologiskt.







Otestad
Har testat alla utom en av dessa eko-julöl, ingen av dem är någon höjdare - Qvänums är väl den som passar mig bäst.

Det blir mycket svenskt på bordet i år, i alla fall om jag fullföljer min plan.






Mörk och God!
Alf gillar Finn!

Favorit - än så länge


Bra mingelöl


Otestad - men säker!


Ölen i detta inlägg;
  • Qvänum Vinter Eko - testad och den var klart godkänd
  • St Eriks Julale Organic - smakprovstestad, men jag blev inte övertygad - ok.
  • Rådanäs Vinterbajer - smakprovstestad, återigen inte helt övertygad, knappt ok.
  • Åbro Stjärnfall Ale - smakprovstestad, godkänt för en Åbro-öl. KRAV-märket ger viss bonus.
  • Slottskällan Winter Eko - otestad, har hört blandade omdömen om den.
  • Värmdö Fyrvaktarens Midvinter - smakprovstestad, då från en gammal flaska som gushade. Knappt ok då.
  • Sundbybergs Köksbryggeri Julöl - en OK öl, men inte så julig.
  • Sigtuna Winter IPA - otestad, har hört blandade omdömen om den.
  • Remmarlöv Red Slope -  otestad, har hört blandade omdömen om den.
  • Nya Carnegiebryggeriet Ljusslingan - testad, lite väl tunn för min smak, men kan funka.
  • Sigtuna Dark Strong Winter Ale - otestad, har hört blandade omdömen om den.
  • Ryentorp Julbrygd 2015 - testade några av deras öl under SBWF, dock inte denna.
  • Mohawk Midvinternattens mörker - smakprovstestad, en gammal favorit i god form.
  • Brygghuset Finn - Winter Special - testades under SBWF, klart godkänd då.
  • St Eriks Winter Session IPA - bör kunna funka utmärkt som mingelöl inför julbordet.
  • Beerbliotek - Christmas Nights #030 - den bästa julölen som jag testat i år.

Tillkommer till det svenska utbudet gör också  (troligtvis) följande öl;
  • Mariestads Julebrygd
  • Sofiero Julöl Skippar Sofiero, bara Mariestad
Det kommer ytterligare ett (minst) inlägg om mina julbordsöl - först med utländska julöl.

Observera att bilderna i detta inlägg är "massproducerade" - utan någon egentlig tanke på bildkvalietet


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar