tisdag 8 december 2015

Alf testar - att hålla ölprovning

Dukat och klart!

För en tid sedan fick jag en fråga från min blogg-kollega Andreas på Ölresan - han hade fått en förfrågan från en person i Stockholm om han kunde hänvisa till någon som kunde hålla en ölprovning. Givetvis dök mitt namn upp och han vidarebefordrade min mailadress till personen.
Sen hörde inte jag något på ett tag, och hade nästan glömt bort det när så det dök upp ett mejl från Jennifer.
Hon skulle ha ett födelsedagskalas hemma och hade planerat och klart för en vinprovning - men den ställdes in och plötsligt behövdes en alternativ lösning för en lättsammare aktivitet för henne, sambon och deras 14 gäster.
Den första kontakten mellan oss togs så pass sent som 2 veckor innan kalaset, men jag hade ju redan planerat lite grand för hur denna provning skulle kunna se ut. Lokalen (bostaden) visade sig dessutom ligga inte allt för långt ifrån min arbetsplats/hem, något som ju dessutom underlättar för mig som provningsledare. Jag klargjorde omgående för Jennifer att jag aldrig tidigare själv hållit en renodlad ölprovning, däremot har jag viss vana av att medverka vid dem.

Nu fick jag en tydligare bild av hur gruppdynamiken skulle komma att se ut - några renodlade Stor Stark-drickare, andra mest bara nyfikna "nybörjare" och någon enstaka som börjat inträdet - lite lätt - i de finare ölens hemtrakter. Följaktligen kunde ölutbudet läggas på en rätt lagom nivå, så snart budgeten fastställts så plockade jag - i samarbete med Jennifer - ihop 6 stycken olika öl som jag trodde skullen kunna bli lagom att prova.

Min tanke var - öl från systembolaget "ordinarie" sortiment = lättillgängliga för inköp, vi hittade samtliga i en butik i närområdet.


Ölen - i turordning - som provades under kvällen var följande;

  1. Saison Dupont Biologique
  2. Weihenstephaner Hefe Weissbier
  3. Oskar Blues Dale's Pale Ale
  4. Gamla Slottskällan Svart
  5. Omnipollo Nebuchadnezzar
  6. Kopparberg Sofiero Sofiero Original
Fredagen den 4 december var så dags att hålla själva provningen, ölen stod på kylning (jordkällartemperatur) och gästerna samlades - jag var taggad. Det visade bli sammanlagt 15 (ursprungligen 16) stycken deltagare - samtliga mer eller mindre härstammande från Gävle, bara 2 stycken som fortfarande bor kvar. 10 stycken kvinnor och 5 stycken herrar - ingen av deltagarna var mig tidigare bekant.

Första ölen - än så länge obruten förpackning.

För mig som debutant, så var det lite pirrigt och snurrigt! Jag var lite för osammanhängande, följde inte det förberedda textmässiga upplägget (mitt manus) fullt så mycket som jag önskat.
Varning för provningsledaren! (Jennifer)

Men deltagarna var väluppfostrade, uppmärksamma och nyfikna - ställde många och bra frågor, och hade genomgående genomtänkta tankar om de ölen de provade. Det diskuterades en hel del sinsemellan deltagarna - vilket också var min tanke.
I det underlaget jag skrivit ut inför provningen ingick förutom uppgifter om ölen som provades även tips om andra öl i liknande stil, mat som skullen kunna passa att testa och krogar där just den ölen kunde finnas tillgänglig. Dessutom en diger lista med tips på vad den som så önskade skulle kunna göra för att fortsätta utforska ölens underbara värld - bland annat.

  • Våga prova nytt
  • Besök nya ställen - både systembolagsbutiker och krogar
  • Öl och Mat - ölen är suverän måltidsdryck.
  • Besök ölfestivaler och Spritmuseum
  • Läs - c/o Hops, ölbloggar och böcker

Lämnade dessutom med några nummer av tidningen c/o Hops för deltagarna att läsa.

Någon tyckte att Dale's Pale Ale var för besk, några att Neb var för stark - någon hittade kryddpeppar i Duponten och konstaterade att det är stor skillnad på att dricka Sofiero hemma kontra på krogen. Jag drog några bakgrundshistorier - gissningarna på Weihenstaphaners startår var inte helt korrekta, men de flesta uppskattade historien om "Knullrufs" - även om det stod "Mysig" på våra Dale-burkar.

Jag tog väldigt få (bara 2 av bilderna i detta inlägg) bilder under provningen, men har med Jennifers & Matildas tillstånd lånat några av deras bilder (fotograf anges inom parentes).
(Jennifer)

(Jennifer - tror jag)

(Jennifer)

(Matilda)

Jag fick uppfattningen att samtliga deltagare fick en mer positiv bild av öl efter provningen - vilken ju också är meningen. Förhoppningsvis leder det till några nya besökare och kunder i finölsektionen på systembolaget.

Jag fick personligen blodad tand av denna provning, kul att få dela med sig av min "kunskap" och få nya intryck från personer som har en annan infallsvinkel till öl. Jag vill köra fler provningar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar