Viss köbildning i värmen utanför Karossen |
Det dröjde dock ytterligare 10 år innan han - tillsammans med kollegan Steve Wagner (som han träffade första gången på en ölskola) - gick från hembryggning till att starta ett "riktigt" bryggeri. Detta i samma veva som den första "craftbeer-bubblan" sprack, det var många i branschen som skakade på huvudet när de startade sin verksamhet.
Men 18 år och ett stort antal mer eller mindre klassiska ölprodukter senare sitter han i konferenslokalen Karossen och snackar öl i allmänhet och Stone-öl i synnerhet med ett gäng glada festival-besökare.
I glaset så bjuds vi under detta timslånga Master Class-samtal på "endast" en (1) öl - en purfärsk (buteljerad för 1 vecka sedan) ENJOY BY 10.30.14 IPA, men det räcker gott och väl.
Gregs magiska händer över IPA på is! |
Många frågor gäller givetvis det kommande bryggeriet i Berlin, Tyskland. Bland annat framkommer att också Sverige initialt fanns med i tankarna som etableringsland för Europa-satsningen. Men de lyckades inte hitta lokaler som överensstämde med deras specifikationer.
Nu (färdigt om cirka ett år) hamnar istället bryggeriet strax utanför västra Berlin, ett projektet som tog sin början i oktober 2010. Fördelen med ett bryggeri på denna kontinent är ju självklart den förkortade leveranstiden, något vi i Sverige kan se framemot - riktigt färska Stone-öl i butikshyllor över hela landet.
- Där kommer bland annat finnas en Bier-garten - liknande (större) den Beer-garden som finns i San Diego - med stort antal (ca 800) sittplatser, både inom- och utomhus.
- All mat som serveras kommer att vara 100% ekologisk, precis som i USA.
- Ölen som kommer att bryggas är samma öl som bryggs i San Diego, det är till och med deras egen personal som kommer att sköta bryggningen.
Han lyssnar emellanåt |
Vi fick en gedigen bakgrund kring uppkomsten av Ruination, den härstammar ju i deras årliga jubileumsöl som bryggdes första gången 1997, mer sitt ursprung i deras IPA fast i en upp-hottad med mer humle. Och så fortsatte det varje jubileumsår fram tills 2002, nu hade humle-nivåerna nått såna mängder att de sabbade smaklökarna - därav det nya namnet. Men så här dussintalet år senare så är ju Ruination jämförelsevis inte lika extremt humlebombad och tankar finns tydligen på att ändra namnet.
Blixtat foto med vit bakgrund, blev förvånansvärt bra...... |
Greg pratade om ett bryggeri kommer att startas också på USAs östkust, så visst finns det intresse för Stone-öl. Han klargjorde med orden "Never Sell Out!" att han aldrig kommer att sälja sitt bryggeri, han överlämnar det till sina närmaste medarbetare (han har inga egna barn) när han väl "slutar". Han funderar på att skriva ett lagligt bindande dokument där det framgår att försäljning till utomstående (investmentbolag och STOR-bryggerier) är absolut förbjudet.
Tack till Greg Koch, Jugge, Great Brands och SBWF för ett mycket trevligt arrangemang.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar