måndag 24 mars 2014

Vårkänslor och kalas i Vasastan

Efter några dagar med vinter och blötsnöande så har återigen våren slagit sina klor i Stockholm. Det är ju klart att det ska vara vackert väder när en av stans finölpubar firar födelsedag extraordinaire.

Jag vet inte vad som hände i Stockholms krogsväng kring början/mitten av 90-talet (trots att jag var rätt aktiv pubbesökare då), men det finns några goda exempel kvar än från den tiden. En krog som firar att den uppnått bolagsålder, är det något att uppmärksamma? Förra året körde ju Jörgen och Co kalas mest hela tiden när de firade motsvarande ålder för OT. Nästa år är det Akkurat (och Flying Scotsman Inn) som uppnår den respektabla åldern av 20.

Fredagen den 21 mars 2014 - så var det Man In The Moon som firade jubileum, och det gjorde de med en hyfsad uppställning på fatölsfronten.
MitM brukar ha en rätt stark uppsättning fatölskranar men dagen till ära så var den nästintill monstruös. Att det dessutom utlovats fina gäster från diverse bryggerier och distributörer gjorde ju det hela bara än mer spännande.

Så det var inte utan viss förväntan jag anlände - strax efter klockan 16.00 - till den ståtliga jubileumsentrén. 
Blåa mattan utrullad

Det var redan mycket folk i lokalen, men jag hade en inbjudan till Brewers Lounge och där inne var det ännu så länge rätt lugnt. Som välkomstdrink serverades en av jubileumsölen – Rubus Blackberry Sour Ale från Brekeriet. Det var en av ölen som jag testade redan i måndags, då på flaska – från fatet så blev det mer av det goda björnbären. Det kan nog delvis tillskrivas det trevliga sällskapet jag hade, Lars Landeman från Brill och André Ek från Brekeriet.
Rubus & André
Jag hade inför mitt besök sammanställt en lista på vilka special-öl jag absolut vill testa, på den listan fanns inte nästa öl med, men jag tyckte den kunde passa bra som uppföljning på Rubus.
Citrus Weisse från Ängö Kvartersbryggeri
Den var snyggare än vad den var jättegod, en lätt veteöl med ett par citroner i, på intet sätt dålig men i denna samling så står den sig rätt slät.

Eftermiddagen rullade på med trevligt samkväm med diverse bryggare, distributörer och ölpersonligheter - både i loungen och ute i vanliga baren, som båda blev välfyllda av törstiga öldrickare. Den lista som jag hade med mig följdes inte till 100% (jag missade bland annat Black Moon från Mikkeller), men de flesta ölen som jag ville fick jag chansen att testa. Här är några exempel;
Alf tycker om DIPA från Beerbliotek
Pratade med bryggarna samtidigt, 2 stycken mycket sympatiska (goa) gentlemen från Sveriges starkast växande ölstad (Richard Bull är ju ursprungligen från Nya Zeeland), som dessutom brygger mycket go öl!.
Amager Bourbon IPA
Inte så mycket Bourbon-karaktär - men en god IPA. Efter den testade jag The Sloth, dock inte Amagers utan en Barley Wine från Buxton Brewing, en trevlig ny bekantskap som gav en önskan om mer Barley Wine och det blev det i form av dessa 2.

Boogoop och Bötet - en av kvällens sämsta bilder, tyvärr!
Boogoop från Mikkeller & Three Floyd har jag testat förut och det var ett kärt återseende. Bötet från Nynäshamn har jag ju testat flera gånger/årgångar - med stor förnöjelse - på flaska, men denna ekfatslagrade version var onekligen något utöver det vanliga. Definitivt kvalitetsmässigt motsvarande min älskling Bigfoot! Också denna öl drack jag i sällskap med bryggmästaren;
Med fokus på Lasse Ericsson.
Jag valde att avsluta kvällen rätt tidigt med att återigen testa en av favoriterna från i måndags, Stronzo Imperial Stout - inte fullt samma ljuvliga sensation som förra gången, men fortfarande en ruskigt god öl, kanske förlorade den på att hamna efter Bötet......

Stort tack till Eryo och Daniel, ja - alla medarbetare i och kring Man In The Moon och givetvis ett lika stort tack till alla de bryggare som bryggt alla dessa ljuvliga jubileumsbrygder.

Edit - gjorde ett återbesök på MitM måndagen efter festen, lyckades då några mindre dåliga foton av ekfatslagrad Bötet (som det fanns kvar av!) och Stronzo IS.
BÖTET!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar