måndag 17 mars 2014

Premiärbesök hos Mikkeller Bar Sthlm

lånad från MBS Facebook-sida

Jag avstod från lördagens stora invigningsfest, jag har varit förkyld ett tag och kände därför inte för att trängas med "free Beer"-snyltarna!
lånad från MBS Facebook-sida

Hade tänkt att avvakta med mitt premiärbesök till mitten av denna vecka, men på väg hem från ett barnkalas igår eftermiddag så fick jag en oemotståndlig lust att testa Stockholms nyaste finölspub.

Strax efter klockan 5 så nådde jag så äntligen fram till Döbelnsgatan 25 och det var dags för mig att för andra gången i mitt liv besöka en Mikkeller Bar.
Döbelnsgatan 25 - aka - Heavens Gate!
Som sig bör så är Tap-tavlan rätt enahanda - övervägande Mikkeller-öl, men vad gör väl det när det är rätt bra kvalitet på dem!
Jag väljer - rätt logiskt - att börja med öl nr 1, Mikkellers Vasa Spontanale (eller Vasa Spontaanale som det står på tavlan). Jag misstänker att denna suris är specialbrygd för att bli hus-fatöl på Döbelnsgatan.

Jag är ju rätt förtjust i Mikkellers Spontanpeach och även om denna inte når lika högt på min skala så är det ändå med visst nöje jag dricker min första öl här,  i gott sällskap med 3M - Mathias, Maria och Mats!

Jag hade inte tänkt att dricka mer än en öl, men jag blev så inspirerad av sällskapet, interiören och den sköna atmosfären att jag beställde in en till. Men denna gång blev det en öl från en av gästkranarna.
Kejsarinnan slår tillbaka
Jag har ännu inte druckit storebror men om den smakar något liknande som Empress Strikes Back från All In Brewing/de Molen så hoppas jag att jag någon gång får göra det. En väldigt stilla Russian Imperial Stout, men med stor beskintensitet.

Efter mindre än en timme i baren så kände jag att det var dags att röra mig på hemåt, sa adjö till mina bordsgrannar och tackade Petra och grabbarna i baren (jag lovade att återkomma).
3M vinkar adjö

Vägg i vägg med MBS ligger ju en annan av Stockholms nyare pubar - Bierhaus, jag tittade in som hastigast när jag smet förbi, verkar trevligt där med. Inte helt omöjligt att jag någon gång i framtiden gör ett längre besök också här.
Ikväll - måndag den 17/3 - så blir det återigen dags för mig att söka mig till samma kvarter (nästan), men då till Man In The Moon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar