onsdag 5 februari 2014

Sortimentsprovning på Amaranten med Wicked Wine

Wicked Wine är den importör/distributör som jag först kom i direktkontakt med under mina äventyr i ölvärlden. Sedan dess (2008) så har jag alltid med glädje köpt "deras" produkter och besökt deras event. Igår var det dags för vårens stora sortimentsprovning, med både vin och givetvis öl. I årets uppställning fanns några riktigt spännande nykomlingar i WW-sortimentet. När jag anlände strax före 17 så hade ju provningen pågått några timmar redan och i samma veva så öppnades dörrarna för "vanligt" folk, det var rätt trångt kring kyldiskarna - men rätt snart lyckades jag ändå plocka åt mig eftermiddagens första smakprov, här följer ett kortare utdrag i bild/text-form om några av de som testades.
Jag har testat öl från Stallhagen tidigare, och denna höll ungefär samma halvdanna standard som övriga - på intet sätt dålig, men skapar inget sug efter mer från min sida.
Badger är ett varumärke jag också testat med tveksam framgång tidigare, men denna hoppande hare var en positiv överraskning.
Beer Camp Imperial Red Ale från Sierra Nevada var en av kvällens stora favoriter hos mig, trots att jag hade höga förväntningar. Den vanliga IPAn var däremot inte mer än knappt ok.
En "långhårig" Mr Mohawk i bakgrunden, kammen är på G!
Founders är ju av de mest spännande nykomlingarna i bolagets "sortiment", de har dock inte imponerat jättemycket på mig de jag testat tidigare. Den här portern är väl ok, den efterföljande Gandalf-ölen var en riktigt bra öl.
Backwoods Bastard från Founders
Inspirerad av Stefan Gustafssons närvaro så kunde jag givetvis inte låta bli att testa de 2 tidigare otestade Grand Cru-varianterna som fanns tillgängliga - inga nya Mohawk-favoriter hos mig, det blev även ett återbesök i Double Rocket-flaskan och den är däremot riktigt bra! Avslutade mitt besök med ytterligare en Mohawk och en Sierra Nevada;
Blizzard Barrel aged Porter

En belgo-inspirerad Double Dubbel
Dessa 2 komplimenterade varandra mycket väl!

En mycket trevlig kväll som också innehöll en kokt korv med Sierra Nevadas Porter-senap på.
Stort tack till Amaranten och Wicked-folket!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar