måndag 9 september 2013

SBWF 2013 - Inför festivalen - del 3 - Tips

Jag är på intet sätt någon extrem festival-veteran, jag var i och för sig på min första Stockholm Beer Festival redan 1998 (i Sollentuna) men sedan dess har jag bara lyckats ta mig in på festivalen några spridda tillfällen. Men jag tycker ändå att jag med viss rätt kan försöka ge mig på att lämna några tips på hur du/ni kan göra er festivalupplevelse lite bättre.

  • Undvik köerna! Måste du absolut dit på en lördag - kom tidigt på dagen. Första torsdagen är mitt standard-tips, men alla dagar gäller egentligen grundregeln - kom i god tid! På torsdagar öppnar dörrarna klockan 15.00, fredagar klockan 12.00 och på lördagar redan klockan 11.00.
  • Prata med utställarna - om du följer det första tipset så blir det också lättare att få kontakt med branschfolket i montrarna, inte bara för att beställa.
  • Gå på Master Class och/eller Ölskola. Under festivalen arrangeras flera olika Master Classes med intressanta personligheter inom alkohol-branschen - typ seminarier/provningar, dessa kostar extra. I priset för inträdesbiljetten ingår däremot inträde (föranmälan behövs) på SBWFs Ölskola I. Fortsättningskurserna II och III kostar däremot extra men kan ändå vara intressant.
  • Drick mycket vatten och se till att skölja ditt ölprovarglas mellan varje öl. Se dessutom gärna till att äta något - särskilt om du spenderar lång tid på festivalen.
  • Cash is King! Väldigt få utställare tar kort, det finns visserligen bankomater i närheten - men se till att ha en rejäl packe sedlar (gärna i små valörer) med dig - det underlättar!
  • För-Festa inte! Efter-festa är mycket roligare, många namnkunniga Stockholms-krogar (Monk's vet jag kommer ha flera happenings under dessa 2 helger) brukar ha öppet lite längre för att ta emot festivaldeltagare som inte fått nog! Det finns dessutom mer än nog av god öl på insidan av festivalen för att du inte ska behöva festa inför.
  • Anteckna//fotografera det gör det mycket lättare att komma ihåg vad du druckit och vad du tyckte om det.
  • Våga prova! Testa sånt som du normalt sett inte dricker. Till festivalen kommer flera "ovanliga" öl, sånt som du definitivt inte hittar på systembolaget samma dag.
  • Uppdaterad - följ utvecklingen inför festivalen på SBWFs hemsida. Vilka utställare kommer och vilka produkter har de med sig? Annars är risken att du missar väldigt mycket godsaker. Jag kommer givetvis fortsätta att skriva om vad som kommer hända där, men det är ju bara ett axplock av det hela.
  • Ha väldigt mycket skoj!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar