lördag 24 augusti 2013

RECENSION #103 - Sierra Nevada Bigfoot 2013

Igår publicerade jag mitt första inlägg i serien om mina pubar på drygt ett år, nu är det dags att återuppväcka en annan typ av inlägg som jag inte gjort på ett tag, senaste recensionen publicerades den 14 juni i år.

Jag genomförde ett test redan i början av juli som var tänkt att publiceras då, men det blev aldrig av. Nu har jag gjort om testet och nu ska det definitivt ner på pränt hela vägen in i bloggen! Detta blir en blandning av det jag skrev ner och fotade då, med mitt omdöme och mina foton från idag.

Bigfoot bryggdes första gången vintern 1983 - för 30 år sedan, själv upptäckte jag den inte förrän 2007.



BRYGGERI; Sierra Nevada Brewing Company 
ÖL; Bigfoot 2013
TYP; Barley Wine
NATIONALITET; USA
ALKOHOL; 9,6%
BATCH;
BÄST FÖRE; 10/01/14
IBU; 90
FÖRPACKNING; Flaska
VOLYM; 35cl
PRIS; 29,90 kronor (85,43 kr/liter)
INKÖPSSTÄLLE; Systembolaget, Norra Station, Stockholm
INKÖPSDATUM; 2013-06-01
TESTDATUM; 2013-07-04 och 2013-08-24
juli-foto

GLAS ; Spiegelau IPA, funkar mycket väl.

DOFT  Lite anonym initialt men då temperaturen stiger så kommer allt tillbaka. En tung sötma mixas med fruktig humlearom och viss maltighet. I dagens test var drycken mer lagom tempererad och gav därför ett bättre genomslag direkt, men summan av intrycket förblir ändå detsamma.
(9 av 10)

UTSEENDE  
En härligt dov bärnstensfärg och ett vaniljkrämsfärgat skum med medelstora bubblor som står sig väl och lämnar skumgardiner på glasets insida. Svårt att inte älska denna vackra öl! Den är nog lite vackrare idag, men jag sätter inte mer än maxpoäng i alla fall!
(5 av 5)

SMAK  Mognaden är så påtaglig i smaken, kombinationen karamellsötma och humlebeska har jag sällan uppfattat så perfekt fungerande. Utvecklingen har på intet sätt avstannat - 2013 är en årgångskanon redan nu! (9 av 10)

MUNKÄNSLA  
En värdig munfyllare, som lämnar rejäla spår av beska långt efter det att drycken är långt borta.Gäller bägge tillfällena!
(5 av 5)

SAMMANFATTNING  
När jag testade den i juli så hade det gått ca 6 månader sedan buteljering, normalt sett så brukar ju storfot växa med ålder – men redan då fanns en mognad som jag inte uppfattat sedan jag först testade Bigfoot – 2007. Det verkar onekligen som att Sierra Nevada har gjort ett seriös försök att göra en "jubileumsflaska" lagom till 30 år jubileet, jag jublar högt i alla fall!
På sin hemsida rekommenderar Sierra Nevada dadlar, fikon och blåmögelost som tilltugg till Bigfoot, jag har testat med alla tre och älskar osten.
(18 av 20)
juli-foto - snart är det slut!
GENOMSNITTSBETYG 46 av 50 (Poängsumma/50= X, X/5=Snittbetyg);
(4,6 av 5)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar