måndag 21 januari 2013

2013 - Vad händer?

Lite grand om vad jag förväntar mig  av de året som ännu är ungt.

BRYGGERIER -
Stefan Gustafsson har under 2012 köpt sig ett bryggverk och tänker vad jag förstår brygga på hemmaplan - förhoppningsvis med start under 2013. Fortfarande under namnet Mohawk!
I Stockholm - i gamla LUMA-fabrikens lokaler i Hammarby Sjöstad närmare bestämt - öppnas under 2013 ett mycket intressanta bryggeri - Nya Carnegiebryggeriet. Ett samarbete mellan Carlsberg Sweden, Carnegie och Brooklyn Brewery!
Darren Packman har startat ett eget bryggeri hemma i Umeå (med bryggverk köpt från Sigtuna), lokaler är nu också säkrade och Beer Studios framtid ser mycket lovande ut.
Just Sigtuna Bryggeri har försett mig med några av 2012-års ölfavoriter, jag ser framemot att få testa många fler godingar inte minst från deras Kellermeister Emil Lindén.


PUBAR - nya pubar för att täcka det växande behovet av fina öl!
BrewDog Bar på Kungsholmen.
Nya Carnegie Bar - en brewpub i direkt anslutning till bryggeriet.
Hamnmästaren - Malmö Brygghus öppnar pub i början av maj!
Mikkeller Bar i Sverige? Låter väldigt intressant men det är än så länge bara spekulationer, först kommer det ytterligare en Mikkeller Pub i Köpenhamn - i stadsdelen Nörrebro.

VÅRENS & SOMMARENS SLÄPP PÅ BOLAGET - några av de nyheter som släpp (mer eller mindre tillfälligt) på systembolaget (informationen uppsnappad hos Uppdrucket);
Ten Fidy Imperial Stout från Oskar Blues - kostar nästan 50-lappen (för en 35,5cl burk), men det är den värd!
Deviant Dale's IPA från Oskar Blues - testade jag på SBWF2012 och blev mäkta besviken, men den måste testas igen.
Sloth från Amagers Sinners Series - denna testades med stor glädje på SBWF2012, ser framemot fler test!
Armageddon IPA från Epic (Nya Z)  - testade jag (då i stor flaska, nu 33a) för några år sedan, gillade den skarpt då, hoppas på samma resultat nu.

I mitten på mars så släpps årets Påsköl, däribland finns några riktigt intressanta;
Påskweizen från Sigtuna - Emil Lindéns version av påsköl, en vidareutveckling av Tripple Hop Weizen - det låter mycket spännande!
Easter Rocket Red IPA 2013 från Mohawk - Stefans "svenska" påsköl 2013.
Black Coffee IPA Easter Edition från Mohawk - Stefans "belgiska" påsköl 2013 - bägge dessa Mohawk-öl ser mycket lovande ut.
Dessutom släpper St Eriks en DIPA som jag nog vill testa också.


Senare under våren släpps några nya från intressanta bryggerier;
Hibernal Vinifera Stout från Ska Brewing - gillar deras Steel Toe Stout, hoppas att denna är något liknande.
Cappuccino Stout från Lagunitas - inte fulls lika säkert kort, men jag vill nog ändå testa.
Old Ruffian Barley Wine 2012 från Great Divide - suverän Barley Wine, med en hyfsat bra prislapp.
Hopulent IPA från Epic (USA) - inte att blandas ihop med sin namne i Nya Zeland....
Weiss Principal från Peak Organic - ekologisk veteöl från USA, testade Hop Noir från samma bryggeri häromdagen och gillade den skarpt.


EVENTS
Definitivt vill jag återbesöka både Allt Om Öl Festivalen i Eskilstuna och Stockholm Beer & Whisky Festival, förhoppningsvis ska jag också hinna med att besöka Öl & Whisky i Göteborg och Örebro och kanske SMÖF. Lägg därtill förhoppningar om liknade saker som fick ynnesten att uppleva på olika pubar/krogar under 2012 - Beer Maker Dinners, Release-Partyn och BSF-meetings!

20-26 maj - Oliver Twist firar 20 år, Stockholm
En av Sveriges bästa ölpubar firar sitt 20-årsjubileum med en hel kalasvecka där vi säkerligen kan förvänta oss god öl i överflöd, födelsedagsöl och säkert besök av en eller annan trevlig bryggare. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar