måndag 8 oktober 2018

SBWF2018 - provning med Girls in Beer!

Två av de Master Classes som jag i förhand hade spanat in mig på krockade tidsmässigt med varandra, bara lite grand men tillräckligt för att jag bara skulle kunna gå på en av dem.
Jag valde att besöka "Girls in Beer", en provning under ledning av fyra stycken av landets många profilstarka tjejer, Josefine Törnqvist (Brill & Co + Ölgäris), Fatou Fishdo Camara (bartender extraordinaire, bland annat Omnipollos Hatt och Mikkeller Bar Sthlm), Lise Ljungman (Nya Carnegiebryggeriet) och Jessica Heydrich (fd S:t Eriks, numer helt eget).
Josefin

Fatou

Jessica

Lise

Jag tog för givet att denna provning skulle dra till sig en del intressenter, men lokalen (två grupprum ovanför caféet) skulle kunna ha tagit emot avsevärt fler provare. Det var många killar/herrar och några kvinnor/tjejer som sökt sig dit.

Fem öl skulle provas, inte några specifika "tjejöl" utan öl som alla kan tycka om.

Första ölen ut var en av förmiddagens vinnare under prisutdelningen, en ny alkoholfri burköl från Mikkeller, Weird Weather. Här pratades en del om en av många nya trender, den alkoholsvaga ölen och dess utveckling från blaskig industrilager till de smakfyllda hantverksproducerade ölen som nu fyller dryckeshyllorna i våra livsmedelsbutikerna.

Om den första ölen var en nyhet, så var nästa öl desto mer klassisk. Den första amerikanska craft beer Pale Ale. Den allra första öl som Ken Grossman bryggde för Sierra Nevada för snart 40 år sedan. En öl som fortfarande är högt klassad bland både konsumenter och andra producenter.
Sierra Nevada Pale Ale

Sen fick vi ett glas öl som hälldes upp ur en omärkt kanna, det visade sig vare en mycket angenämt tung lagom sur aprikosgul öl. Jag lyckades helt missa vilken öl detta var under provningen, men jag har i efterhand fått klargjort att det rörde sig om Brekeriets nykomling Lucifer. En fristånde fortsättning på fjolårets julölsfavorit Lusse Lelle (bägge fanns i Brill-montern).
Lucifer

Jacques Rôse
Den fjärde ölen, en storflaska från Nya Carnegie, Jaques Rôse (jag läste Böse först på flaskan), som fick representera den mörk chokladiga ölen med viss syrlighet.
Jag hittar ingen Bôse någonstans på nätet... En Rôse med koppling till NCB hittar jag via google, på Ratebeer finns Rouge och Bruine.

Jacques Rôse

Jet Black Heart
Avslutningsvis så dök det upp ytterligare en burk, nu från BrewDog. Deras Jet Black heart, en lätt milk stout på 4.7%.
Jet Black Heart


En rolig provning under ledning av fyra tjejer med lite olika bakgrund i branschen, men med en samstämmighet om det mesta inte minst vad gäller kärleken till öl.
Lite synd att inte fler tog chansen att vara med på denna provningen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar