onsdag 24 januari 2018

Alf testar - ölimportören/leverantören Glasbanken

Första gången jag hörde talas om Glasbanken var under Stockholm Beer & Whisky 2017, var då fram och snackade som hastigast med de som stod i montern utan att närmare sätta mig in i deras affärsidé. Strax innan hade jag läst om ett nytt lagförslag som snurrade runt på remiss, det handlade om förändringar i reglementet för nätbutiker som säljer alkohol i Sverige (se länkar längst ner i inlägget).

I förra veckan så drog Glasbanken ändå till slut igång sin verksamhet, med fri frakt första helgen som morot för nya kunder. Jag kollade in på hemsidan i senaste laget, på söndagen, och hittade då ett antal intressanta produkter. Tre stycken öl och ett bryggeriglas från Brekeriet.

Lite hetsigt så drog jag omgående iväg en beställning på en förpackning av vardera öl/glas. När jag sedan bläddrade vidare i sortimentet så hittade jag ytterligare 4 stycken öl. La därför in ytterligare en beställning, återigen 1 flaska/öl.

Tyvärr så kollade jag inte upp mina adressuppgifter, som lades upp automatiskt (via Klarna) då jag i det läget ännu inte skapat något konto. Tydligen hade jag där blandat ihop två olika adresser, en nästan helt korrekt hemadress men med postnummer kopplat till arbetsadressen. Något som skulle komma att orsaka vissa smärre leveransproblem (helt självförvållat).

Två stycken orderbekräftelse dök upp i min mail, och förväntningarna var satta i rörelse. Fyra dagar senare nåddes jag av sms-avisering för bägge mina paket. Personlig förvirring uppstod när uthämtningsstället som angavs var i närheten av jobbet snarare än min hemadress (som jag trodde att jag angett!?). Glad i hågen dök jag dagen efter in på postens företagscentrum (nära jobbet) med kolli-id i tron att jag skulle få hämta ut mina paket där. Jag lämnade lokalen tomhänt!
Några timmar senare fick jag fick jag besked att PostNord styrt om mina paket till det korrekta utlämningsstället, där det första paketet redan fanns på plats och det andra "var på väg".
Väntade tills dagen efter (lördag) utan att få någon avisering på det andra paketet, valde ändå att uppsöka Hemköp i Solna Centrum för att hämta ut mitt paket, med god hjälp av tjejen i kassan lyckades jag även lokalisera och kvittera ut även mitt andra paket!

Där stod jag då, lycklig med min båda paket. Lite skrymmande emballage gjorde att de inte gick ner i min dramaten-vagn, därför passade jag på att packa upp innehållet och lägga de välpackade produkterna löst i min vagn. Konstaterade att samtliga överlevt transport utan synliga skador, inget läckage i alla fall. Dessutom innehöll lådorna lite lull-lull i form av en bunt glasunderlägg, varav ett var direkt kopplat till en av mina produkter.


Negativt?
  • Rejält inslagna produkter med bubbelplast, men löst liggande i halvfulla lådor.
  • Dyrt. I jämförelse med de produkter som finns på systembolaget så är det genomgående dyrare.
  • Hemsidan; Kontakt-länken sitter lite dumt nere i högra hörnet. Dessutom hade jag svårt att hitta info om fraktkostnaden.
Positivt?
  • Snabba puckar, både med bekräftelse och leverans.
  • Bra personlig återkoppling via e-post, om de frågor jag haft.

Jag skickade några frågor inför detta blogg inlägg och fick raska svar från Axel på Glasbanken.

Alf Tycker Om Öl (ATOÖ); Fraktfritt första helgen, och hädanefter för alla beställningar över 999 kronor. Hur mycket kostar frakten för mindre beställningar?
Axel, Glasbanken (A, GB); För hemkörning till dörren så tar vi 99 kronor, för leverans till distributörens utlämningsställe så tar vi 89 kronor. Det finns en länk i sidfoten, Köpinformation, på hemsidan.

ATOÖ; Det har skrivits en del om de priser ni har, några öl är avsevärt dyrare än att köpa från Systembolaget, hur tänker ni där?
A, GB; Vi har inriktat oss i grunden på ett sortiment som inte finns i vanliga fall på Systembolaget, och vi ser oss inte som en konkurrent till systembolaget utan som ett komplement. Men det betyder som du sett inte att vi helt struntar i produkter som man på något sätt kan köpa via Systembolaget, vi gillar goda grejer och tycker vi en öl passar in i vårt sortiment så köper vi gärna in den, speciellt från svenska bryggerier som annars kanske har svårare att nå ut i hela landet. 
Att vi behöver ta ett annat pris än systembolaget har troligtvis att göra med att vi måste handla med helt andra volymer än dom gör och kanske snarare köper in produkter för ett snarlikt pris dom kan sätta som pris ut till kund. Så vissa produkter kan helt klar vara billigare på Systembolaget. 
Jag har sett att det diskuterats prissättningen av våra varor och vi försöker ligga i en klass som matchar våra konkurrenter idag som Tex. Boxbeers vad det gäller fraktpriser, sortiment och produktpriser. 
Vi har varit igång i ca 1,5 veckor så mycket kan fortfarande ändras med tiden!


ATOÖ; Är jag inte nöjd med era priser så måste jag ju inte köpa produkten hos er!
A, GB; Precis, det är ju faktiskt så att man får välja själv där som kund vilka öl man vill handla hos oss och Systembolaget. Men om man nu kan plocka ner en Orval samtidigt som man ändå köper sin Speedway stout eller Hoppin Frog Stout (Som inte finns på Systembolaget)  t,ex. Så finns det iallafall som alternativ. 
Just Orval har inte varit någon jag haft i mina lokala butiker på länge och tycker det hör lite till att man som ölbutik har den i sortimentet om man har möjlighet (sådan fin klassiker), så det är kul att vi har den på lager tycker jag personligen även om den ligger lägre i pris hos Systembolaget!

-------------------------------------------------------------------------------------------------
Prisjämförelse på de produkter som jag nu köpte hos Glasbanken, och de öl som finns hos Systembolaget.
ÖL / Pris hos Glasbanken / Pris hos Systembolaget / tillgänglighet hos Systembolaget.
  • Orval / 45 kronor / 27.90 kronor / finns i tre (3) butiker, kan gå att beställa styckvis.
  • Saison Dupont / 35 kronor / 24.90 kronor / beställning 24 flaskor 
  • Vuur & Vlam / 39 kronor (burk) / 28.90 kronor (flaska) / beställning 24 flaskor
  • Cocoa Wonderland / 45 kronor / 34.90 kronor / beställning 12 flaskor
------------------------------------------------------------------------------------------------

ATOÖ; På minst en av de produkter jag beställde och fick levererade så fanns en klisterlapp som anger "Importerat av Det belgiske huset", mellanhand eller er firma?

A, GB; Vissa utav våra leverantörer sätter på klisterlappar på sina öl för att visa vart ifrån dessa är köpta, bland annat då De Belgiske Huset som är en utav våra leverantörer/grossister.
ATOÖ; Danmark eller Sverige?
A, GB;  Vi är ett danskt bolag i grunden och vårt lager ligger strax utanför Köpenhamn, just för att göra det hela lagligt och regelrätt. Vi som har grundat och nu arbetar på Glasbanken är svenskar.

Tack till Axel och Glasbanken för leverans och svar på frågor!

För den som är nyfiken på ovan nämnda lagförslag om näthandel med alkohol så följer här lite länkar.
DS-2016:33

Vilka remissinstanser?

Några av de inkomna remissvaren, från;
Folkhälsomyndigheten

IOGT-NTO

Tullverket

Skrivelse från Nätvinhandlarnas branschorganisation, sammanfattar de inkomna remissvaren.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar