onsdag 13 december 2017

Julöl 2017

Jag har inte testat så många julöl än i år, men har börjat samla på mig för att kunna förgylla julbordet med något, då min kokkonster är otillräckliga så tillför jag istället god dryck.
Lite sent så kommer här nu mina tips i julölsdjungeln.

Alkoholfritt vuxenalternativ i form av Drinkin' the Snow från Mikkeller är en självklar del av mitt julölbord.

Småländsk julöl, med klassiska tomtar på etiketten. Jenny Nyströms Julöl är snyggare i designen än den är god, men snyggheten räcker till en plats tillsammans med bryggerikamraten Kalla Tider, från Ängö Kvartersbryggeri.


Mera sydsvensk julöl, en härlig trio från Pax Brygghus i skånska Flyinge. Polaris och Vesper är deras mörka starka säsongsöl, där framför allt Polaris imponerar. Bör funka utmärkt till chokladpralinerna. Deras härligt friska Saison Dexter med ingefära och lime tänker jag servera till den kallskurna fisken.

Mer sydsvenskt, nästan granne med Pax finns ju Remmarlövs Gårdsbryggeri, deras Red Carol är en trevlig lättdrucken julöl. I mitten har familjens nya favorit de två senaste åren, Mangofeber DIPA, gillas av framför allt damerna i sällskapet, inte minst till sillen.
Från Brekeriet har jag med årets härligaste decemberöl, lussebullen Lusse Lelle känns lite svårplacerad matmässigt, men den är ändå självskriven till julaftonsfestligheterna. OBS! Lusse Lelle är sedan länge slut på systembolaget!


Fortsätter med två stycken mer klassiska svensk julöl, Oppigårds Winter Ale och Nynäshamns Mysingen Midvinterbryggd. Alltid populära och stabila!

Två andra klassiska julölsleverantörer för min del är Shepherds Neame och Samuel Adams. Christmas Ale är en lättdrucken ljuvligt kopparröd brittisk ale. Amerikanaren från Boston har ändrar design på etikett och Winter Lager, Lager D'Hiver antyder förändring, jag har dock inte testat den i år. Den är normalt sett julvärdinnans favorit så jag hoppas att de inte har ändrat innehållet allt för mycket.

Jag tar även med mig två säsongsöl från Bryggeri Nyckelbydal, värdfamiljen har numer en klar koppling till Ekerö därför känns det naturligt att också ha med öl därifrån. Sånga Rimfrost är en belgisk blond ale, som jag hoppas ska kunna passa fler än mig vid julbordets varmare rätter. Likaså bör Winther Special Ale 2016 kunna funka där.

Skulle gärna vilja ha med något från Adelsö och Nordic Kiwi Brewing, får se om jag hittar något från dem nästa vecka.

Sista ölen är inte någon egentligt renodlad julöl, men S:t Eriks Vesper Ale är en ruskigt god mörk öl.


Enligt den senaste beräkningen så blir vi elva stycken vuxna vid julbordet i år, minst två av dem är troligen chaufförer. Som vanligt blir det lite pyssel med att hitta rätt kombinationer och rätt mängd, men jag tar hellre med mig några flaskor för mycket.
Utöver det ölen som omnämnts här ovan kommer givetvis också Gouden Carolus Christmas från Het Anker att finnas med, men det är mer för egen räkning. Några flaskor av typen Mariestad och kanske en Naked Christmas från Carlsberg......

Mina inlägg om och kring julöl har historiskt genererat en hel del sidvyer, givetvis hoppas jag att också detta inlägg ska locka många läsare, men också att ni som läser finner någon ny (eller gammal) julöl att testa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar