lördag 30 september 2017

Alf besöker - SBWF realtidsuppdatering

Tänkte testa något nytt i år, liverapportering i inläggs form som uppdateras under dagen.
Jag har just anlänt för min tredje festivaldag, klockan är  13.30 lördag eftermiddag, ingen kö utanför men gott om besökare på insidan. Glömde mitt ölprovarglas hemma men fick ett nytt i entren, och lyckas ganska omgående fylla (fatöl upphällt av Conor) det med ett smakprov av HopSession från Uppsala Brygghus.
Dagens första!

Nu har jag testat samtliga öl i deras nuvarande katalog, och denna är väl den som funkar minst bra.

Vad händer då under första lördagen? Jag har hunnit med en del (ungefär vad jag förväntat mig) under de två första dagarna, jag har en del kvar att beta av.
Första dagen handlade delvis om att lotsa runt gästskribenten Filip bland utställningsmontrarna.
Gästskribenten Filip pratar med Robin/Gamla Enskede.

Han var med några timmar under eftermiddagen och räknar med att köra några timmar också under andra torsdagen. Om ni ser honom i vimlet - sträck en näve och hälsa. Jag hoppas hinna in några tiimar samma kväll, kör definitivt fredag, bland annat Master Class med James Buchanan från Thornbridge.

Festivalens hödpunkt för mig har varit Närke Kulturbryggeris monter (brevid Bishops, mitt emot Brill).
Pors i taket! (forat i fredags)

I nybryggarbaren sprang jag igår på en ny bekantskap i form av PAX, testade deras Dexter och gillade verkligen den kryddiga saisonen. Snackade en del då med Marika Sjöström, som är på plats även idag (även nästa vecka).
Marika med min lättöl i handen.
Har idag testat deras lättöl, en rejäl beska som får stabilt stöd i en bra kropp och mjuka smaker.

Dagens tredje uppdatering sker vid Värmdö Bryggeris monter, verkligen i realtid!

Dricker Hefeweizen Lemon Twist, förvånansvärt stilren trots twisten.
Redan innan Värmdö så var jag en sväng förbi Södra Maltfabriken och testade deras Empress, kan varmt rekommenderas.

Nu sitter jag ute i korridoren och njuter av Sorbon X, den fjärde generationen som Stefan/Mohawk brygger avv denna jubileumsbryggd som ursprungligen brygdes åt Brommaplans bästa ölkrog.

Kul att se Mr Mohawk på plats bakom monterdisken, dessutom är ölen riktigt bra!

Lunch i Nya Zeeland! NZ Craft Pie Dijon Chicken, serverad av Tom, men en Local lager från Nordic Kiwi, så himla gott!


Såg ett bekant ansikte i Staropramen-montern och passade på att testa den ofiltrerade versionen.



Jag fick dessutom tips om spännande saker som händer i den montern på torsdag.

Jag följer upp det experimentet med ett besök i Pilsner Urquells monter..
Det tillhör inte vanligheten att jag dricker två tjeckiska pilsner efter varandra!?

Om en timme, klockan 18.00 i Poppel-montern!

I Nynäs-montern just nu Sotholmen Extra Stout lagrad på svenska ekfat.


Sista fatet sägs det......

Hos Brill/Hantverksbryggeriet har de gammal Baron, bland annat från 2012, det funkar rätt schysst egentligen.



Ett återbesök i nybryggarmontern, nu hos Beermonkey där Daniel serverade mig en Silverback DIPA. Mycket trevligt första försök på ölapans produkter.



Nu så är det dags för lite NEIPA från Poppels.
Lupulino tror jag att den heter.....


Lördag klockan 19.00. Efter att inhandlat lite ost så tar jag mig en stänkare inför hemresan.
Black Ops från Brooklyn Brewery (Garrett var bara närvarande i tryckt form just då).



Lördag klockan 19.17, buss 443 kommer en extra sväng för min skull!😋💓.
På väg hem efter en väldigt bra lördag, första veckan får klart godkänt resultat av mig.
Denna nya inläggsform har funkat över föväntan för min del, hoppas att ni läsare tycker detsamma. Kom gärna med förbättringsförslag i kommentarsfältet, inte bara vad gäller detta inlägg.

 ......fortsättning följer inte idag! Någon form av uppföljning sker nog i slutet av nästa vecka

Edit - så här i efterhand har jag redigerat bort några smärre stavfel och lagt till en saknad bild. Majoriteten av bilder är tagna med surfplattan!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar