tisdag 12 september 2017

Alf besöker - Kulturnatten 2017 i Uppsala

Det var länge sedan jag var i Uppsala, jag missade till exempel årets öl & whiskyfestival. Och det har hänt en del i stadens krogutbud sedan jag senast var där. Minst fyra stycken nya och bra krogar med ölrelevans.Det var dock en musikupplevelse som slutligen gjorde att jag tog tag i planerna på ett återbesök i min närmaste storstad - det tar nästan 40 minuter med tåget från Stockholm Central.
Ja, normalt så tar det inte längre tid än så att färdas med SJ denna korta sträcka, men lördagens resa tog avsevärt längre tid att nå slutdestinationen. Närmare bestämt drygt två timmar!
När jag anlände så hade jag både träsmak och led av svår kissnödighet, därför blev det en hastig promenad bort till ett av de ställen jag planerat att besöka. Tanken hade varit att avsluta kvällen hos vännerna på Tilltugg, nu fick det bli första stoppet, en Miss Behavin, Ost- o Chark-talrik och ett välbehövligt toalettbesök.

med kaprisbär - överraskande goda sådan!

Det hade ju varit ändå närmare att från tåget hasta till mitt nästa stopp under kvällen. Bishops Arms Uppsala ligger ju på gatan som heter Bäverns Gränd, alldeles precis vid stora busstorget. Nu fick det istället bli kvällens andra besök.
Stor lokal med klassisk Bishops-interiör. Det första jag ser när jag kommer in är dock glasskåpet där Cask-faten står (eller kommer att stå), där intill börjar också den välvda bardisken. Jag sätter mig i den ändan, vid det fyra klassiska pumphandtagen - bara ett av dem är laddad.
Klassiska Cask-kranar
Snakehead IPA från Uppsala Brygghus

Ett hyfsat BA-standardutbud på fatlistan, det som stod ut lite grand var den senaste tillskottet på den lokala bryggerifronten. Fyra fatöl från Uppsala Brygghus, jag valde att testa Snakehead IPA. En mycket god IPA, mycket apelsin och med härligt grapefrukt-sting i beskan.
Brygghuset släppte fyra öl mitten av förra veckan, jag har än så länge bara testat denna IPA, men den får klart godkänt betyg.
Uppsala Brygghus (bild lånad från deras pressrelease)

Det är en typisk Bishops-krog, med lite extra lull-lull i form av Cask-kapaciteten.

På S:t Olofsgatan 23 låg tidigare Pipes of Scotland som jag gärna uppsökte i samband med besök i Uppsala, senast jag var där så var den nedlagd. Det var först när jag nägrmade mig adressen som jag insåg kopplingen till Bierhuis något senare uppstått.
På vägen upp hade jag på Pilsner.nu (Mauro) sett en ölbild från Bierhuis, föreställande den romfatlagrade versionen av Piraat från Van Steenberge. Den ville jag givetvis testa och så blev det också, lite fel i turordningen med en så pass stark öl så pass tidigt på kvällen, men det fick gå. Bra smakade den ju dessutom, oerhört mycket rom i både doft och smak - på ett väldigt positivt sätt. Förärades med helgens bästa ölfoto.

Piraat på bardisken

Pirat på bordet.

Bryggeriet Ångkvarn dök upp på stadens Öl & Whiskyfestival förra året och veckan efter så öppnade de sin bryggeripub. Denna pub ligger nere vid ån (östra sidan), några stenkast från Fyristorg där livemusik - bland andra Among Lynx - spelades under kulturnatten.
I anslutning till Bäverns Gränd, samma gata som Bishops härbärgerar på (fast i andra änden). Under promenaden dit så fick jag användning för mitt paraply och därför var det lite extra mysigt att komma in på deras krog. Stor och öppen lokal, med en lite avskärmad matsalsdel, en lång vinklad bardisk. På griffeltavlan fanns bara bryggeriets egna öl. Jag testade deras American Brown Ale, lite lätt efter Piraaten senast, men en ok brown ale.
American Brown Ale
Det fanns ett fat med öl från Nääs, här fanns dessutom de fyra ölen från Uppsala Brygghus på fat.
Men jag valde att gå vidare med en flasköl från West Coast Beersmiths. Jag feltolkade namnet på ölen, trodde att det var en Quad, namnet anspelar snarare på antalet olika humlesorter i bryggningen. Den var riktigt trevlig sak.
Pratade med bryggmästaren om deras verksamhet, och det faktum att det senare i september/oktober kommer ner till Nybryggarmontern på SBWF2017. Jag fick dessutom tips om att Tap Beer Bars låg bara något stenkast bort på andra sidan ån.
Inte en quad, men god ändå!

När jag lämnar Ångkvarn så har regnet tilltagit och men jag tar mig över ån, och ganska snart hittar jag fram till Tap Beer Bar på Drottninggatan, Uppsalas allra senaste tillskott på ölhimlen.
Även här är det välbesökt, men jag lyckas ändå hitta en liten yta vid bardiskhörnan närmast dörren, alldeles vid griffeltavlan med tap-listan.
Tämligen omgående fastnar mina blickar på nionde raden där det står Ali & Baba, en Imperial Stout från Brouwerij de Molen. 


En väldigt torr och stark rackare, med tydliga spår av lakritsrot. I vimlet skymtar jag en av stadens ölprofiler Johan "Portersteken" Lenner och väluppfostrad som jag är så sicksackar jag mig fram och hälsar. Samtidigt så hör jag en låt av Among Lynx, funderar om det är i barens högtalarsystem eller live från torget?
Tap Beers Bar ser bra ut, lite Mikkeller-känsla över lokalen, väl värt att besöka.

Jag avslutade kvällen mörkt hos Tilltugg med fyra olika spanska stouts. Först en flaska Brandy-fatlagrad Apokalypse från Reptilian. Klart godkänd Imperial Stout även om lagringen inte känns av allt för mycket.
Sen plockade bartendern upp sitt First Aid Kid, en mixlåda med tre små medicinflaskor fyllda med lite olika Stout från De Calavera.
Den längst till vänster är originalet, men det var flaskan längst till höger som jag fann mest tilltalande. Är dock lite osäker på identiteten på de två övriga flaskorna. Jag vet att det finns en "Swedish Vodka"-, en "Mexico"- och en "Bushmil"-version. Vodkan ska ha blå text på etiketten, så den borde inte vara med i denna samling....

Tågresan hem fungerade enligt planerna, det var en mycket nöjd, lätt berusad och duktigt trött som tumlade in över tröskeln hemma strax efter midnatt i söndags morse.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar