onsdag 12 juli 2017

Med fokus på ekologisk öl - besök på Hotel Kristina i Sigtuna

För några månader sedan (i februari) dök det upp en intressant efterlysning/fråga i mitt Facebook-flöde. En vän som önskade tips på ekologiska och helst närproducerade öl till ett icke specificerat hotell i Stockholmsområdet, som hennes bror driver.
Jag inkom givetvis med förslag, bland annat Sigtuna Brygghus, bland annat beroende på att jag i det läget nog trodde mig veta att hotellet i fråga fanns i just den regionen.

När jag kollade upp Hotell Kristina så visade det sig att de hade redan en god miljöprofil, restaurangen stoltserar med två stycken KRAV-märken. I samma veva så kontaktade jag även hotellet och frågade om jag fick komma på ett studiebesök, tämligen omgående fick jag positivt svar från Andreas.
Tiden rann iväg och veckor blev till månader då jag inte fick tummen ur!
Det dröjde fram till slutet av maj månad innan jag återupptog mailkontakten och snart hittade vi ett datum som skulle passa.

Det hängde en hel del stora molntussar uppe på himlen, både gråa och vita, min semester hade ju trots allt startat. När jag steg av pendeltåget i Märsta för att hasta bort till den snävt tajmade bussen så började det smådugga, men det var det enda regn jag märkte av under besöket i Sigtuna

Entrén

Gammal internatskola
Det första som slår mig när jag kommer in på gården är den spektakulärt röda grisen som står i rabatten (se foto ovan). En av många konstverk (*) som pryder både exteriör och interiör på denna hotell- och konferensanläggning.

Jag är som vanligt ute i god tid, anmäler min ankomst i receptionen och sätter mig en stund i foajén. Medans jag väntar på min värd så kollar jag åter igenom hotellets hemsida för att uppdatera mig.

Öl på flaska, bara ekologiskt.
På flaska har de spännande svenska ekologiska öl från bland andra Organic Mash, Stockholm Brewing, Södra Maltfabriken och Kungsbryggeriet, dock saknas fatanläggning.

Restaurangen, Roger till vänster.

Dagens!

Jag bjöds på lite av varje, allt var mycket välsmakande!


Broccoli-soppan
Under lunchen så pratade jag med Andreas och hovmästaren Roger Lövqvist en del om bakgrunden. Hotellet tog över byggnaden i slutet av 80-talet och har varit i familjen Olsens ägo sedan 1999. Det har hela tiden haft ett miljötänk, de vann Eko-utmaningen 2015 i Sigtuna kommun. Förutom restaurangdelen så jobbar de efter den egna modellen Art-Eco. De har dessutom strama tyglar mot produkter som innehåller palmolja, något som inte alltid är så lätt att undvika tyvärr.

Hotellets ledord är spänst, kultur och hållbarhet och vi kallar oss för ett "Art-Eco-hotell"! Detta koncept innebär att vi har regelbundna konstutställningar och kulturevenemang samtidigt som vi aktivt arbetar med hållbarhet. (text kopierad från hemsidan)


Andreas

Fiskkaka med sallad

Jag valde att drick vatten till lunchen, men efter ett tag så plockade hovmästaren Roger fram två flaskor som vi tidigare pratat om. Jag frågade nämligen om avsaknaden av öl från Sigtuna i hotellbaren, det lokala bryggeriet som har flera bra eko-öl.
Anledningen till detta ligger bland annat i en av dessa två flaskor Mjöd.

Denna flaska producerades hos Mjödhamnen under namnet Sigtuna Mjöd av Rabarber, men ganska snart uppdagades att namnet Sigtuna inte fick användas hur som helst i livsmedelsammanhang, då någon ägde rättigheten till detta varumärke. Namnet försvann från marknaden och ett potentiellt lokalt samarbete gick i stöpet. Därav avsaknaden av ekologiska öl från Sigtuna Brygghus.

Grunden - honungen - kommer från ett antal bi-samhällen som ett gäng hotell (inklusive Kristina) i Sigtuna-området byggt upp i anslutning till sina anläggningar, och det var på deras begäran som Mjödhamnen skapade mjöden.
Numer heter mjöden istället "Rabarber på orten", men konceptet med lokalproducerad honungen är det samma.

Branden på orten
"Branden på orten" är en dessertäppelmjöd från Mjödhamnen, dess lätt rökiga ton kommer sig av att honungen producerades i ett område som drabbades av en stor skogsbrand.
Mjöd är något jag allt för sällan dricker, när jag väl gör det så är oftast med stor njutning.

Det jag hör från Andreas och Roger tyder på att hotellet/konferensdelen av anläggningen funkar i samma anda som restaurangen, vilket tyder på en verksamhet i hyfsat gott samarbete med naturen, sånt tycker jag om!

Stort tack till Andreas (plus fru och syster) och Roger för besöket och den härliga lunchen.

*= Angående konsten, texten kopierad från hemsidan;
William Sweetlove är en annan av våra favoriter. Han är belgaren med stort miljöfokus som oroar sig för hur det kommer att gå med världens djur om den globala uppvärmningen fortsätter. För att protestera mot detta "klonar" han olika djur, och vi älskar dem! De stora och små plastdjuren med petflaskor på ryggen och gummistövlar på fötterna dyker upp här och var på hotellet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar