torsdag 13 oktober 2022

SBWF2022 - Master Class med brittiska ikoner.

 


Yorkshire-baserade Rudgate och Timothy Taylors, och lite mer sydliga Thornbridge gladde nere på mässgolvet och Craig och James höll en välbesökt Master Class under torsdagseftermiddagen.

Tim, Craig & James

En av årets mest efterlängtade besök - tre engelska bryggerier som jag gillar skarpt dök upp under årets Sthlm Beer & Whisky, plus en liten pubcrawl Uppsala-Sthlm.

Jag blev lite extra glad över att provningen också var välbesökt, flera fyllda bänkrader med ölfolk som sög i både öl och information.

Ingen av ölen som ingick var för mig obekanta innan provningen, två av dem dock mer sällan testade.

I provning ingick följande fem öl.

  • Landlord från Timothy Taylors på flaska
  • Ruby från Rudgate på Cask/pitcher
  • Green Mountain från Thornbridge på fat
  • Jaipur och Cocoa Wonderland från Thornbridge på burk.

Dryckerna serverades i jubileumsglas från SBWFs 25-årsfest.

ej från provningen

Provningen kallades Traditionell och modern brittisk öl, där väl de två första representerar de traditionella medans Thornbridge fyllde på med det lite modernare.

Det var Craig Lee - från Rudgate - som pratade om de två första ölen.

Craig Lee, Rudgate

Bägge dessa öl har jag regelbundet druckit - både på flaska och cask, framför allt Landlord. Cask serverad ur en tillbringare i ett kupglas, det var inte till ölens fördel tyvärr. Landlords-flaskan är ju inte jämförbar med cask-upplevelsen, men i detta sammanhang så får den ändå en rättvis smakbild.

Green Mountain
Sen tog James över och pratade om sina öl.
Green Mountain testade jag av en slump på BA-S:t Eriksgatan för ett år sedan, klart godkänd då, och funkar förvånansvärt bra också i denna provning. 


Nästan bättre än en av de öl som jag tickat allra oftast på Untappd, min introduktion till Thornbridge - Jaipur.
Cocoa Wonderland har inte förekommit lika ofta i mitt ölflöde, namnet skapade vissa förväntningar inför första testet - som då inte fullt ut uppfylldes, trots att det var på cask då. 
Vid detta provningstillfälle så blir jag inte heller övertygad, utam när jag testar mixa lika delar med Jaipur. Ett udda, på gränsen till tanklöst, experiment som slår så pass väl ut skulle kunna tänka mig att köra det fullskaligt någon gång framöver.


Efter provningen så var det en annan mötesdeltagare som "kände" igen mig, men jag tror eventuellt han blandade ihop mig med Fredrik "Fellowship of Cask" Hallström som satt i samma rad.

Tim Dewey från Timothy Taylors deltog inte i själv seminariet, men dök upp utanför
Chief Executive Tim D.

Inga stora nyheter under provningen (med undantag för mitt lyckade experiment), men ändå alltid intressant att träffa och lyssna på eldsjälar i ölbranschen.

Givetvis testade jag att dricka cask - på "riktigt" under festivalen. Jag är dock av den typen att jag föredrar min Real Ale serverad i pintglas, även om pokalglaset är snygg och funkar till mycket annat så är det inte ultumat till denna form av dryckservering.


Kul att se att så pass många besökare hängde vid cask-hörnan de dagar jag var i lokalen.

Craig serverar mig en Ruby.

Stort tack till Wicked Wine och Jorvik Estate, and obviously much love to Craig, James and Tim.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar