söndag 11 juni 2017

Med fokus på ekologisk öl - Superpizzan på ekologisk drav!

En pizza-deg som till en tredjedel består av ekologisk drav efter bryggnigen av den ekologiska Norrlands Guld - kan det vara något?
Lånat foto.
Drav är en biprodukt av ölframställning, de fasta resterna av malten.
Det är inte ovanligt att det används vid brödbakning, jag vet att Stockholm Brewing sedan länge skickat sitt drav till ett bageri på Djurgården.

Nu har Spendrups börjat ett samarbete med pizzerian 800 grader på Sigtunagatan i Stockholm, och i slutet av denna vecka så dyker ölpizzan Chiara Organica upp. Den kommer att serveras här under en veckas tid, sista dagen är den 22/6-2017.
Under sommarens musikfestival Way out west (i Göteborg) kommer pizzan också att serveras, givetvis med den ekologiska guld lättölen som ju är festivalöl där.
Visst är det en Mikkeller-gubbe i fönstret?

Jag hade inte varit på 800 grader (punkreferenserna är tydliga) innan Spendrups pressmeddelande dök upp i mailen, ville därför göra en kort visit där innan jag skrev något om pizzan.
Jag var lite skeptisk till det hela, misstänkte att pizzerians ölutbud skulle vara levererad av Spendrups.

Men min förutfattade mening kom omgående i slagsida, när jag såg flaksölstavlan på väggen, här fanns många godsaker att välja på och ingen tråkig industrilager där (fatölen är en italiensk sådan dock).
Som framgår av skyltfotot så finns ju tydliga indikationer i exteriören.

Jag beställde en Roses are Brett från To Øl, första gången jag drack den, och med bra resultat.

Lokalens uteservering är välfylld denna soliga lördagskväll (18.15), insidan är trendigt enkelt hipsterinredd, blandade pinstolar och enkla bord, där fanns än så länge gott om sittplats (ca 25 sittplatser).
Jag käkar inget under mitt premiärbesök, men de - fyra olika - pizzor som bakas denna kväll ser goda ut, även om jag tycker prissättningen är lite väl hög.
Jag ske testa Chiara Organica nu på torsdagens premiär, förutom dravet garanteras dock inga ekologiska ingredienser.

På väggen sitter diplomet från DNs krogkommission, som tilldelat 800 Grader Gulddraken Budget 2017.




De tre sista (och den första) bilderna är lånade från pressmedelandet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar