fredag 16 december 2016

Alf testar - lunch-macka på Folk & Friends

Förra helgen var jag på återbesök hos Bottl3.5hop på Kocksgatan på söder. Sen jag var där senast (länge sen) så har butiken förändrats något. Mer deli och liten bar - inklusive 2 fatölskranar. Trevlig liten butik!

Men de har ju fått konkurrens på folkölsmarknaden i Stockholm, och en av dessa har slagit upp dörrarna några lätta stenkast från min arbetsplats. På adressen Norr Mälarstrand 32 så ligger numer (sedan 2 veckor) Folk & Friends. Idag fredag var det dags för mitt premiärbesök, käka en lättare lunch och dricka god hantverksöl till måltiden.
Norr Mälarstrand 32
Relaxad vakthund vid namn Chewie
Bring It Cacaoporter från Malmö Brewing
När jag väl kom in på Cafét så satt där redan två välkända figurer, Ola & Gonzo från Wicked Wine, mycket trevligt att träffa dem. Bakom baren huserar Alli, som jag känner igen sedan tidigare - hon jobbade på BrewDog Bar Kungsholmen för länge sedan.
Även här finns två fatöl, Loop från Beer Studio och färskingen Bring It Cacaoporter från Malmö Brewing. Den sistnämnda fick bli min första öl för dagen. Lite tunt med 3.2%, men ändå klart godkända kakao-toner i både doft och smak. Utseendemässigt så påminner den starkt om julmust.

Jag valde att äta The Dane, en uppvärmd tunnbrödsmacka med innehåll enligt nedan.
Innehållsförteckning
Mackan är en varm macka och smakar därefter, inget kulinariskt mästerverk (tillagat på en smörgåsgrill), men klart godkänd.
Hela menyn och trappan till övervåningen
Som måltidsdryck valde Alli att servera mig Nödraketen, en röd Ale på 2.8% från Unibärsum. Passade utmärkt till mackan och smakade mycket gott i sig själv.

Givetvis passade jag på att handla med mig några flaskor, jag kunde mycket väl fått med mig minst en påse till med tanke på utbudet i flaskkylarna - men 5 flaskor och 1 burk fick räcka.
One Can of Whoop Ass!
Julölen från Gamla Enskede Bryggeri är den enda av dessa som jag tidigare testat, därför köpte jag två flaskor av den - till julbordet!

Folk & Friends gör ett mysigt första intryck på mig, matmässigt så händer inte mycket - men det är ju ölen som är viktigast - och det finns många och bra i den kategorin. Risk finns att jag blir återkommande (nästan stammis) gäst här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar