måndag 16 maj 2016

Alf testar Ölglas - Orrefors Beer

Jag fick med mig ett varuprov från Orrefors - i samband med upphämtande av priserna i tävlingen - en stycken låda med 3 olika ölprovarglas, lager-pilsner-taster. För att fästa lite extra uppmärksamhet på min pågående tävling (som pågår till den 25/5) så tänkte jag att jag kör ett test av detta 3-delade ölprovar-set - som ju är tröstpris i tävlingen.
1 låda - 3 glas

Jag kör med 3 olika öl och paralelltestar respektive glas mot ett alternativt glas.

De alternativa glasen är ett lagerglas från Brooklyn Brewery, ett handblåst glas från Skultuna och Schwenker Luttich från Sejdelshoppen. Ingendera av dessa är direkt "bättre" än Orrefors-alternativet.
3 äldre glas utmanar


Ölen är New York Lager, Pilsner Urquell och Stigberget Eko Pale Ale.
Jag väljer att genomföra testet utomhus i sommarvärmen.

Pilsner

Lager

Taster

SPECIFIKATIONER (uppgifter från Orrefors hemsida)
  • Lager - 60 cl (maxvolym), höjd 20cm, vikt 190 gram
  • Pilsner - 45 cl (maxvolym), höjd 22cm, vikt 190 gram
  • Taster - 47 cl (maxvolym), höjd 18cm, vikt 190 gram
Rekommenderat försäljningspris är ca 125 kronor per glas eller 399 kronor för en samlingslåda.(denna låda var ju ett varuprov). Glasen säljs även i egna lådor om 4 glas för 499 kronor.




Bäst i test

Alla 3 glasen är snygga - med pilsner som snyggast.


Taster-glaset funkar, men ger ingen egentlig extra push. Tillsammans med den estetiska skönheten är jag nog benägen att utropa Pilsner- glaset till bäst i klassen. Taster funkar bra, medans lagerglaset har små anmärkningar i alla grenar, framför allt doftmässigt.

Genomgående snygga och välgjorda glas, men inte rakt igenom ultimat för en ölnörd.

Fler bilder kommer i ett senare inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar