måndag 2 maj 2016

Alf testar ölglas - IPA-glas från Orrefors

Via en kollega fick jag tips om en glasprovning som skulle hållas i butiken Spånga Bosättning, under ledning av Erika Lagerbielke - formgivare på Orrefors och professor i glasdesign.
Testas skulle bland annat det senaste tillskottet i Orrefors serie "Beer" - IPA.

Antalet platser var begränsade men jag lyckades tinga till mig 2 stycken platser (fick med mig kamraten Björn också, han är stor glasentusiast). Och onsdagen den 27 april var det dags för mig att sätta mig på pendeltåget och åka till Spånga.

Det var rätt många som anmält sig och den lilla butiken fylldes snabbt med nyfikna åhörare. Jag och Björn hamnade rätt långt bak i butiken, även om vi hörde vad som sas där framme så var det lite svårt att se alla bilder som visades på duken.

Men vi fick en gedigen genomgång av Erika Lagerbielkes bakgrund - hon formgav ju bland annat glasservisen som gav som bröllopsgåva till kronprinsparet från regeringen (inga ölglas i den uppsättningen......).
Hon pratar mycket och bra om rätt dryck i rätt glas - sen tycker jag personligen kanske inte alltid att de av henne designade ölglasen är det ultimata dryckesredskapet för just den ölstilen - men det är ju en fråga om tycke och smak, som ju är väldigt subjektivt.
Bröloppsgåvan

Sedan var det dags att mingla och testa det nya glaset, samtidigt strosa runt och mingla i den välsorterade butiken - som hade evenemangserbjudande på Orrefors-produkter (ej konstglas).
En IPA

Rosévin från Allram (via importören Swedish Brands)

Det erbjöds både öl (Oppigårds Everyday IPA) och rosévin att prova i glasen - en provning för alla. Just att de väljer att erbjuda vin (Rosé-vin från Österrikiska Allram - som släpps i beställningssortimentet den 2 maj 2016) som alternativ dryck (för de som inte gillar öl) är ju rätt passande. När Spiegelau producerade sitt IPA-glas (i samarbete med Sierra Nevada & Dogfish Head) så blev det ju väldigt likt ett vinglas från Riedel.

Men utformningen av Orrefors IPA-glas påminner mer om Wit-glaset som Spiegelau släppte för ett tag sedan. Men det funkar att drick rosévin ur i alla fall det kunde jag konstatera redan under onsdagskvällen


Mingel och eftersnack. (Fotat av Björn Hellberg)


en påse - innehåll; 5 IPA- och 1 Porter/Stout-glas.
1 stycken öllåda!

Mitt första intryck av IPA-glaset? Väldigt rent och vackert, användarvänligheten begränsas något den något låga greppdelen av glaset. Det funkar att dricka rosévin ur det - men hur funkar det för IPA?


Jag paralelltestar det mot Spiegelaus IPA-glas, med en öl från Oppigårds - Indian Tribute. Här förstärks "problemet" med den låga sockeln, jämförelsen med storebrors höga och vågiga så förlorar Orrefors. Men till viss del underlättar detta problem när jag vill snurra ölen. Och det påverkar inte doft och smakupplevelsen negativt - där är de jämlika.

SPECIFIKATIONER;
Vikt; 190 gram
Diameter; 6 cm (mynning), 9 cm (bredaste partiet)
Höjd; 21 cm
Maxvolym; 500ml

Jag passade givetvis på att köpa med mig några Orrefors-glas hem, det hade bra evenemangspris på IPA-glaset (som normalt kostar 125 kronor per glas) men även andra Orrefors glas.

På bloggen kommer det komma en tävling relaterad till detta glas.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar