måndag 28 september 2015

SBWF2015 - första veckan, hur var det? Del 1

Snyggt glas, men.....
Pressträff och Oktoberfest-lunch hos Paulaner - så började festivalen för min del, rätt schysst!
Mycket folk, god mat och öl i snygga Paulaner-sejdlar plus högskummande öl från fatet på scenen. Tur att det spänt upp tälttaket - för det började regna under pressinfon.

Snygga kranar och snygga sejdlar.
Hur ska jag lägga upp årets rapportering från världens näst största dryckesfestival?
Detta får bli veckovisa sammanställningar (denna) av de 2 helgernas aktiviteter, i en eller flera delar. Utöver detta tillkommer givetvis SBWF-inlägg med teman utifrån det som varit under festivalen.
Detta första inlägg kommer att ha en tydlig inriktning mot svenskt.

Efter lunchen - så tog jag mig en promenad runt för att bekanta mig närmare med infrastrukturella geografin. Och det fanns anledning till det, för även om det är mycket som är sig likt så finns ändå vissa tydliga förändringar.
Börjar med det mest negativa - en av de senaste årens stora utställare har "försvunnit" helt från utbudet. Elixir Wines långa och välfyllda monter som förgyllt den nedre delen av Hall 1 de senaste åren har utgått, och med dem såna hjältar som till exempel danskarna Amager och Djaevlebryg. Men i gengäld så har denna fyllts med svenska bryggerier i allmänhet och små svenska bryggerier i synnerhet. För den som ännu inte varit där, vill jag särskilt rekommendera ett besök hos Öde Bryggeri, som har en egen monter i samma del av hall 1 - mellan Södra Maltfabriken och Rådanäs Bryggeri.

Independent Spirits - tillhåll för diverse svenska småbryggerier

Med 2 av bröderna Ek på plats så blev det givetvis en chansning....
Öl = flytande bröd, SM-Vinnare och KRAV-märkt julöl.

I hall 3 figurerar precis som förra året Nybryggar-montern där Humlegårdens Ekolager kör tillsammans med ett gäng svenska småbryggare, kul att se att den är välbesökt även i år. Nordic Kiwi Brewery och deras Chili Stout är definitivt värd att köa för. Här finns även bland andra Cafe Proviant, Värmdö Bryggeri och Danderyd Bryggeri. I hall 3 finns ju även Eskilstuna Ölkultur, jag testade ingen av deras öl - men väl en av deras nya importer. Vanilla Black Velvet från La Quince Brewery i Madrid. På samma ställe som i fjol står även Adelsö Bryggeri, där testade jag både Mälarö Kyrka och R.E.S.P.E.C.T. - den sistnämnda är ju något av en favorit, men den hamnade i bakvattnet på en avsevärt bättre stout från samma kommun (se lite längre upp i detta stycke).

Uppe i hall 2 finns det också en del svensk öl, hos helt nya The Swedish Brewing Company träffade jag Viggo, som jag säkert träffat någon gång någonstans tidigare. Han hade med sig "Sixes and Sevens Pale Lager", och blek var den onekligen - både i färg och doft/smak.
Belgoklubben hade byggt om montern lite grand sen förra året och hade både belgisk ost (från Fromageriet) och lock-resa (The Belgian Finger) till Belgien i sitt närområde. Och både fredag och lördag figurerade Jens Skrubbe bakom disken. De hade dock ingen renodlad svensk öl.

Tillbaka nere i stora hallen och de stora drakarna - Oppigårds, Nynäshamn och importören Brill, samtliga är lätta att hitta då de står på samma ställe som de senaste 5 åren.
Inför festivalen hade jag inte sett något utöver det vanliga i lista över öl i Oppigårds monter, men ryktesvägen hörde jag talas om en fatlagrad version av Thurbo Stout. Den testade jag givetvis - men jag föredrar den vanliga. Hos Nynäs fanns ju två nya samarbetsöl - en ny version av Tjinooken, brygd nere i Belgien hos La Senne, och kallas därför Chin Chin Tjinook. Men också här föredrar jag originalet. Viksten Vienna - samarbete med brittiska Magic Rock var dock småtrevlig.

2 tredjedelar av brödratrion Ek var på plats i Brill-montern och jag passade på att ge Cassis en "sista chans" (igen). Jag tror att den börjar bli bättre - eller också har min förståelse för svartvinbärs-öl ökat.
Åbro hade en del nyheter, premiär för Skotten Ale, deras version av årets vinnare i Hembryggar-SM. Staffan var själv på plats och kände sig nog så nöjd med den förstorade batchen han bryggt med Lennart och hans gäng i Vimmerby. Jag hann inte testa den i våras - men gillar denna version - en mycket god scotch. ÅBRO släppte ju i början av september en ny KRAV-märkt burköl, i början av november dyker deras KRAV-märkta julöl upp - Stjärnfall Ale - rätt spretig och tunn, men ändå drickbar julöl. Bryggmästarens Bröd är bakat med vört från ÅBRO på Bröd & Salt Bageri, jag köpte med mig en limpa hem, det smakar en hel del lakrits - saltlakrits till och med.....

Kör en del 2 av första veckan, med utlänningarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar