tisdag 12 maj 2015

Vann rätt öl? SM i Hembryggning 2015

logga lånad från SHBFs hemsida.

När jag anlände med buss 506 till hållplatsen Vireberg så hade jag just blivit varse om att jag inte skulle vara ensammen besökare av SM i Solnahallen. Kön utanför insläppen ringlade sig upp mot rondellen ett par hundra meter från ingången. Men när dörrarna väl öppnades (12.00) så gick det ändå rätt snabbt att komma in.
Med ett ex av programbladet, en halssnara för provarglaset med snygga den snygga 25-års-loggan på och en smidig lite penna så tog jag mig upp för trappan mot läktaren ovanför de 2 utställningshallarna (baskethallen och löparbanan). I Baskethallen var det 2 rader med utställarmontrar uppträngda mot den bortre väggen, på så sätt skapade yta för bord & stolar där vi besökare kunde sätta oss ner för att avnjuta drycker, äta en korv och skriva lite minnesanteckningar (manuellt med pennan eller elektroniskt via appen). Inne i den andra hallen var det desto trängre - här fanns förutom hembryggare även representation från sponsorerna - inklusive huvudsponsorn ÅBRO - och den stora scenen där Jessica Heidrich agerade konferencier i samband med prisutdelningarna.

Baskehallen
Det var svårt att få någon riktigt bra överblick av allt sammans, för mig som förstagångsbesökare var det nästintill överväldigande. Det faktum att det var fler utställare och öl närvarande än någonsin tidigare i SM-sammanhang gjorde säkert sitt till också. Efter ett första svep (utan provsmakningar) valde jag att sätta mig vid ett bord och studera programbladet - något som jag kom att önska att jag gjort mer noggrant - långt innan jag ens kom till lokalen. Men jag valde att går nerifrån och uppåt - från de lågalkoholhaltiga ölen i Klass I och så vidare upp till de starka sakerna i de högre klasserna (det var i alla fall planen i detta läge). Jag tänker inte gå igenom alla öl jag drack under lördags eftermiddagen, plockar ut några russin ur den goda kakan.

Det första ölen jag valde att testa var Gooble Gobble en lätt hallonporter på 2,9% som direkt indikerade att dagen skulle komma att bli välfylld av goda och välgjorda hembrygder.
Hälsade även på hos Peter Högström (som jag träffade på Humlegårdens Ekolager förra året) där testade jag i tur och ordning En annan nasse, Snurre Sbrett och Hopfenschajse (den sistnämnda vann bronsmedalj i domartävlingen), samtliga av mycket hög kvalitet.

Jag hade inför SM sett framemot att få testa öl från HB2 - Helsingborgs Hembryggargille - inte minst då jag kommit i kontakt med Victoria Shulga "on-line" och fått för mig att deras öl nog kunde vara värda att testa. Första ölen blev deras Brainiac, som var lite vattnig - men annars en rätt ok öl i Klass I. Senare på eftermiddagen hade jag tänkt prova deras Brown Ale, men den var slut - så det fick bli en DIPA istället. "This is why we cant have nice things" hade lätt vunnit pris för årets bästa namn, och jag kan tycka att den borde fått pris också för sina kvalitéer som öl - men nu fick HB2 åka hem utan några medaljer. Utom tävlan erbjöd HB2 också under eftermiddagen smakprov ur 3 flasköl som det hade med sig. Jag testade Ansvar - en Barley Wine på 11,9% och deras Dubbelbock. Framför allt Ansvar tycker jag var riktigt bra.

Qvarnens Cream Stout
När jag växlade upp till klass II så blev urvalet plötsligt betydligt större (mera lagom för klass 1) och urvalet blev därigenom också mycket svårare. Men i denna klass hittade jag 2 stycken favoriter - min namne (inget släktskap) Alf Bergqvist hade ett litet partyfat som visade sig innehålla den ölen som jag röstade på som vinnare (i appen för Folkets val), en Dry Stout vid namn AB Staut  på 4,4%. När jag vände om 180 grader och tog några steg över passagen så hittade jag på hörnet en annan mycket trevlig ny bekantskap. Där stod Qvarnens hembryggare och serverade (om jag förstod saken rätt så var det etikett-kreatören som hällde upp) en Cream Stout - och just övergången från en dry till en cream funkade enormt väl hos mig. Fick ett samtal (några gånger under eftermiddagen) med en av bryggarna bakom ölen - Robert Lagergren, en mycket sympatisk Göteborgare som numer hittat rätt i geografin och stationerat sig i Stockholm istället! Qvarnens Cream Stout vann en silvermedalj i domartävlingen.
En bit därifrån stod två killar med en pitcher med rött innehåll, det var en hallonöl och sådana brukar jag gilla. Så också denna gång, tillräckligt för att jag skulle rösta på den som 3a i klass II.
Hallonöl
Bland övriga öl i klass II vill jag också nämna nummer 101, en lager från Munklägrets Microbrasserie vid namn American Lager - och det var väl just det var, men tyvärr av det klassiska stilen snarare än den modernare amerikanska lagern. Inget fel på den - men inget som jag tyckte var särskilt minnesvärt. Den vann dock en bronsmedalj i Folkets val. Samma bryggar-gäng vann för övrigt även etikett-tävlingen med sin Yuzu Rocket. Jag röstade inte i den tävlingen, men om jag gjort så hade jag nog inte rösta på den.....

Skön etikett
Coolt namn och etikett! Passar för en mycket god öl!
Men årets stora vinnare var ändå Staffan Högfeldt som fick springa i skytteltrafik upp och ner på scen under prisceremonierna - men framför allt så vann han priset som årets hembryggare för sin öl "Skotten - An offer you can't refuse" - som även vann 1a pris i domartävlingen för klass V. Den kommer nu att bryggas i stort format hos ÅBRO i Vimmerby - 30 000 liter som kommer att säljas på systembolaget. Ska bli trevligt att testa den då jag missade den på SM. Jag testade dock några andra brygder han varit inblandad i, rätt ok överlag.

Jag lyckades endast lägga mina röster i de 2 lägre klasserna, när jag väl testat tillräckligt många i klass III så var tiden redan slut för röstning.....

Även glaset fick vila kortare stunder.....
2 stycken öl (från samma bryggare #300 och 301) som var märkta med Organic i titeln hade jag gärna testat - men när jag väl hittade den montern så var det tvärtomt, jag vet inte om ölen tog slut eller om de utgått helt och hållet.



Redan under min första inspektionsrunda så stötte jag på tjejerna med de vita T-shirtsen, jag lovade att återkomma senare och jag håller vad jag lovar. Tjejerna brygger under namnet Crazy Cats i Västerås/Eskilstuna - men denna är brygd hemma hos en herre (han syns till höger i profil på bilden nedan). Det senaste 12 månaderna så har det dykt upp allt fler "projekt" med rena "tjej-brygder", flera stora hantverksbryggerier gör specialsatsningar. Jag har tidigare testat 2 av dessa. Bland annat "We can do it!" som bryggdes hos Ocean, har jag testat 3 flaskor av, väldigt skiftande resultat smakmässigt, men ändå ok.
Men denna IPA på 6,1% var något helt annat (annan ölstil till att börja med). Första intrycket var den väldigt subtila doften, låter ju inte som något typiskt särdrag för en IPA, men i detta fall funkar det. Väldigt välbalanserad och smakfull i munnen, en av sena eftermiddagens stora favoriter var onekligen Midnite Maniac från Crazy Cats!

Sara & Ingela (eller tvärtom?) - Crazy Cats
Under dagen så såg jag vid flera tillfällen besökare som gick omkring och kommunicerade genom teckenspråk - jag är ju själv hörselskadad tyckte att det var ju kul med döva som besöker festivalen (något som jag mera sällan ser). I samband med att de sista priserna skulle delas ut, så hamnade jag i närheten av scenen, och där fanns nu också en större grupp som ivrigt kommunicerade med hjälp av teckenspråk. Jag tog modet till och sökte kontakt, genom teckentolkeleven som följde detta gäng så blev jag snart införstådd med att de minsann inte bara var besökare, en av dem var där som utställare/tävlingsdeltagare Jens Henning hade 2 öl med till Solnahallen - Atlantic Crossing (#263) och 67's BIPA (#264) - men tyvärr hann jag inte med att testa någon av hans öl. Jag hoppas kunna skriva mer om det i eget inlägg.....
#264 hann jag inte testa.

Det var flera bekanta hembryggare som inte fanns med bland utställarna utan bara som besökare. Ett fåtal närmare bekanta var med i tävlingarna;
Joel Ölamatören, Frejas Fröjd, snygg etikett på fatet, men den var nog inte 100% på topp tyvärr.
Angry Short Man bryggeri van en silvermedalj - grattis Anders Nilsen.
Fröviholts Maltvänner/Ölvammel hade med bland annat med sig Funky Clown och Dark Clown - som de serverade iförda läskiga clown-masker.
Avmaskad bryggar-clown låter yxan vila.
Baker Boys från Viksjö där jag drack jag min sista öl i Solnahallen (för den dagen i alla fall), serverad av Norman Geaney som jag stött på några gånger.

Sista ölen!
En kort sammanfattning av mina intryck - många öl, många utställare, många utställare som dessutom spexade lite extra, många besökare och framför allt väldigt många goda öl. För egen del önskar jag att jag hade satt mig ner innan och planerat lite bättre. Nu blev det lite ostrukturerat från min sida, springa fram och tillbaka mellan hallarna och leta efter utställare. Trots det eminenta hjälpmedlet i form av den appen som skapats speciellt för Hembryggar SM, här kunde jag både skriva ner mina omdömen, pricka av de öl jag testat och även få montern markerad på översiktskartan (så jag slapp leta så mycket....)
Jag ser med viss tillförsikt fram emot SM2016 - som då är förlagt till Skåne, jag får lov att börja förberedelserna redan nu!

En komplett förteckning över vinnarna finns på SHBFs hemsida.


De vann inga priser, men mitt ölhjärta tar gärna mer Ansvar.

2 kommentarer:

  1. Hej Alf! Jag gillar ditt omdöme på vår öl :)
    Jag vill bara poängtera att vi visst brygger hemma och jag har ett eget bryggverk. Anledningen till att vi lånade vår kompis bryggverk vara för att få ihop en större volym till SM.
    Mvh
    Sara (Crazy cats)

    SvaraRadera