tisdag 15 april 2014

Växjö Ölfestival 2014 - snart är det dags!


Lördagen den 26 april 2014 blir det världspremiär för en av Sveriges nyaste ölfestivaler - Växjö Ölsfestival. I slutet av januari köpte jag min biljett och nu börjar jag bli ruskigt sugen på att ta tåget ner till Växjö.
Inte så mycket för att listan över utställare är stark - här finns mer spännande nykomlingar/microbryggerier än de riktigt stora. För min del handlar det snarare om just småskaligheten och det explosionsartat växande intresset för hantverksmässigt brygd öl i dagens Sverige. Ska bli kul att få komma ut på "landet" och möta annat än storstads-hipsters med sotarmössa och buskigt skägg.

Av de stora namnen i ölsverige så finns på listan över utställare väl endast med 2 riktigt stora - importörerna/distributörerna Brill och Galatea. Brill har ju länge varit en av de namnstarkaste leverantörerna av öl i Sverige och de har en diger lista av välkända öl. Galatea (när jag skriver detta så finns inget upplagt på listan) har ju på senare år vuxit allt mer och numer har en av de mest imponerande katalogerna i Sverige.

Men som sagt var - det är de lite småskaligare utställarna som jag framför allt ser framemot. En ny aktör på den svensk ölimportmarknaden är "The Five Finest" (startade 2013), och här hittar jag en av festivalens hetaste bryggerier - Partizan - som jag har hört så mycket gott om, äntligen ska jag få testa deras produkter! De kommer att finnas 3 stycken öl - IPA, Stout och Porter, alla mina favoritstilar! Lånar en bild - på Partizan Stout - från festivalgeneralen själv;
Foto av Robert Helberg /Helbergs Humle
Förutom dessa öl så har de också med sig öl från By The Horns, London och Cape Ann (östra USA). Inget jag testat tidigare och det lär bli något under festivalen.

Belgiska Baren - en Bar i festivallokalen avsedd för öl från just Belgien. Där finns en hel del spännande grejer, och mitt intresse för belgo-bira ökar för varje öl jag testar. Där finns ju dessutom några tidigare otestade bryggerier och/eller som jag ska passa på att testa.
Brygghus 19 är också ett självklart besök, jag har visserligen testat en av deras öl - Passion - tidigare, men ser nu framemot att få testa My Balalaika.
Klackarbackens Bryggeri kommer med 3 öl och detta är ett helt otestat bryggeri för min del, blir definitivt minst ett smakprov.
Ängö Kvartersbryggeri har jag testat några från tidigare, dock ingen av de som finns med på festivalen - så det känns som ett säkert ställe att parkera en stund.
Jönköpings Bryggeri och Folkared 15 är två okända utställare för mig, något litet smakprov lär det bli. Likaså Åre Bryggcompagni, som kallades in som ersättare då bland andra Fängelset tyvärr fick dra sig ur festivalen.

De närbesläktade bryggerierna Dugges Ale- & Porterbryggeri och Electric Nurse lär också generera en hel del intresse från min sida - inte minst Dugges. De gick nyligen ut med att de blivit certifierade för ekologisk bryggning. De lär knappast ha någon färdig eko-brygd i Växjö, men det ska ändå gratuleras till framgången.

Inget tyder heller på att Trädskogens Bryggeri lär ha några färdiga produkter att sälja under festivalen, det får bli nästa år!

Den nystartade bloggen/webshopen "Beer & Beyond" kommer att närvara under festivalen, ett brett utbud av böcker - nytt och begagnat - utlovas bland annat.
Återbrukshyttan kommer att ställa ut en del av sina exklusiva alster - bland annat denna.
Foto lånat från Återbrukshyttan (via festivalens FB-sida)
Jag beräknar anlända i Växjö strax före klockan 10.00 lördagen den 26/4, tänker mig att käka lunch på Kafé deluxe (tips från festivalgeneral Helberg), där de serverar ekologiskt och närproducerat - sånt gillar Alf!
Jag räknar med att vara precis lagom berusad och nöjd när jag strax efter 18.00 sätter mig på tåget och tuffar på hemåt mot Stockholm!
Hoppas vi ses där!

Edit - apropå käka, nu har festivalmenyn blivit officiell, blir middag innan tågresan hem (så slipper jag käka SJ-macka!).

2 kommentarer:

  1. Klart vi kommer synas där, jag lovar att försöka hålla lite Partizan åt dig. Vi har bara med en låda eller två av varje faktiskt. By The Horns är inte riktigt lika välkända men definitivt inte ointressanta för Anglofiler, deras Lambeth Walk är inte direkt sämre än Partizans FES, bara annorlunda.

    /Uffe

    SvaraRadera
  2. Jag räknar med att "hänga på låset" och lär nog dyka in i er monter rätt omgående! Vilken Partizan IPA är det? Jag lär ju knappast starta med 7%-Stouten......
    //Alf

    SvaraRadera