söndag 18 november 2012

Brekeriet - sydsvenska Ny-bryggare

Staffanstorp var ju tidigare mest känd för att vara hemstad för Tiffany Persson och Gun, men numer finns något mycket bättre.

Under Allt Om Öl Festivalen i somras kom jag för första gången i kontakt med importören/distributören Brekeriet. Jag hade inga planer på att spendera någon tid vid deras monter, men efter flera "ilskna" påhopp (framför allt från sydsverige) så bestämde jag mig att göra ett försök. Även om inte någon av de ölen som jag drack där tillhörde mina festivalfavoriter så trivdes jag mycket väl där. Detta berodde nästan uteslutande på de gemytliga herrarna på andra sidan disken i montern. Det var först efteråt som jag insåg att det rörde sig om bröder, 3 stycken till antalet närmare bestämt - Fredrik, Christian och André Ek.

Under sensommaren så började det snackas allt mer om brödernas nya planer - de skulle starta ett eget bryggeri. Lagom till Stockholm Beer & Whisky Festival i slutet av september så fanns också deras första brygder på plats i deras monter i Nacka. 
Det var Cassis - som var stor favorit hos de flesta av mina ölnörds-kamrater, jag var dock mindre exalterad över den. Däremot så funkade både Saison och Roken alldeles utmärkt för min del. 
Just dessa två sistnämnda finns numer på Systembolaget - flera butiker i Skåne (bland annan Hansa i Malmö). 



Men för såna som mig - som bor i Stockholmsområdet - så finns det också tillgängliga i det Lokala Beställnings Sortimentet (LBS), där de går att beställa styckvis.

De små smakproven jag köpte på SBWF gav ju en hel del mersmak och därför hängde jag på låset och beställde hem några flaskor av varje direkt den 1/11. Efter en mycket dryg vecka så fick jag äntligen hämta hem mina flaskor. Nu har jag testkört en flaska av vardera och kärleken består, framför allt vad gäller Roken.

Något som förvånar mig ganska rejält då jag i vanliga fall är rätt måttligt förtjust just den typen av "rökig" öl. Men Skånsk Rököl är betydligt mjukare i sin framtoning än sina tyska motsvarigheter.

Det ryktas (OBS bara rykten än så länge) även att deras julöl - Brethlehem - eventuellt kommer att släppas på bolaget i samband med det exklusiva släppet den 1 december, men då troligtvis bara i beställningsortimentet. Om så blir fallet så är jag sugen på att göra en beställning - men då lär det bli tvunget att beställa lådvis......


1 kommentar:

  1. Hej Alf,

    Kul att du beställde hem för att testa dem igen, och att du gillade dem.

    Angående Brettlehem så har vi fortfarande ej fått klartecken från Systembolaget om labbtesterna godkänts.
    Den kommer (om den godkänns) släppas i lokala sortimentet precis som Roken och Saison, med möjlighet att beställas flaskvis till alla butiker.

    Vi meddelar på facebook så fort vi fått godkänt eller avslag.

    Ha det fint, så ses vi i vimlet!

    SvaraRadera