torsdag 22 september 2022

Inför SBWF2022 - Marcus på Nynäshamns Ångbryggeri svarar på några frågor

Under 30-årsfirandet i Nacka så deltager bland annat en nybliven 25-åring, och det är inte för första gången.

Fira med oss! Fotat av Marcus Wärme, NYÅB

Nynäshamns Ångbryggeri har några år saknats som egen utställare, men i år då?

Jubileums-pinn (eget foto)

Jag skickade bland annat den frågan och fick följande svar från Marcus.

Alf Tycker Om Öl; Ni har har ju hängt med Great Brands i deras monter de senaste åren, men i år när ni firar 25 och festivalen firar 30 så hoppas jag på en återkomst av er egna monter. På er utställarsida -

http://www.stockholmbeer.se/index.php/exhibitor/54027 - så finns "bara"

Landsort med i listan. Inget fel på den ölen men jag hoppas att ni har något mer att visa upp, eller? Något självrunnet/cask?


Marcus Wärme Nynäshamns Ångbryggeri; Vi har egen monter i år och vi har självklart med oss mer än Landsort Lager! Ingen aning varför den har hamnat där alldeles själv… 

Vi kommer endast köra fatöl på keg. Ingen självrunnen eller cask conditioned.


ATOÖ; Vilket SBWF-år var ni med första gången, och vilka öl hade ni med då?


MWNÅ; Tror vi var med första gången 1998 och vann kategori ”bästa monter” hahah! Inga uppgifter hittas om vilka öl som var med.


Stenstrand på fat i bryggeripuben


ATOÖ; En inte direkt festival-relaterad fråga - Stenstrands Sommar Ale 2022, jag har lyckats plocka på mig ett tillräckligt stort antal flaskor från Systembolaget, har druckit den på fat flera gånger (bland annat i bryggeripuben under jubileumshelgen - men Cask endast vid två tillfällen!? Jag vet att jag missade ett tillfälle i slutet av juni när jag tillfälligt lämnat stan, plus någon gång till. Visst har ni släppt ut fler än 4 stycken Stenstrands-cask i år?


MWNÅ; Vi har garanterat sålt fler än fyra cask med Stenstrand. Var de har hamnat är jag dock osäker på. Här kanske @fredrik@nyab.se kan fylla i?

 

OT 2022-08-16
ATOÖ; Utbudet av pubar som serverar Cask-conditioned har ju ökat något på senare tid, väldigt mycket brittisk öl som dyker upp - även några på SBWF2022. Någon tanke hos er på att köra en cask-collab (post-pandemi) med någon av dessa britter? Eller kanske något Svenskt bryggeri - Gamla Enskede kanske...


MWNÅ; Inga planer på casksamarbeten finns i dagsläget.


Stort tack till Marcus för svaren på mina frågor, jag ser framemot att besöka monter 5 i hall 1!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar