söndag 10 oktober 2021

SBWF2021 - Första helgen, kort sammanfattning av mina intryck

 

Jag anlände i god tid till torsdagens pressintroduktion och kunde glädja mig med flera kära återseenden - inte minst Marianne och Helene.

Det var lagom lite besökare i hall 1 när vi pressfolket släpptes ut igen, att antalet utställare skulle vara färre var ingen överraskning, men när jag väl såg det i verkligheten så drogs mina smilband ner något. Givetvis är nerdragningarna i antalet utställare och släppta biljetter pandemirelaterat, nu var montrarna färre och någon storlek mindre i omfång, med breda promenadstråk - inte minst i mitten - däremellan. Flera bord med sittplatser uppfattar jag också.

Under denna första runda så förhöjdes snart min glädje igen, tack vare många glada återseenden, många branschmänniskor som jag inte träffat i verkligheten sen SBWF2019.

Mina rundor under torsdagen blev förvånansvärt välstrukturerade, startade med en riktad satsning på svenskproducerad tysk pilsner, Märzen och Bock från Qvarnen, Keane, Brygghus 19, Nacka och Bryggeriet Umeå. Blev tyvärr negativt överraskad Union, en rökbock som sambryggts av Göteborgs Nya Bryggeri och Ängöl, den hade en konstig biton som inkräktade för mycket på mina smaklökar.


Svengelsk tysk-pils hos Keane.

Under pressinfon så medverkade bland andra utställaren Infused Liquid, som bland annat hade med sig ett gäng flaskor av sina Cocktail-syrups under varumärket Shrubs. Jag testade två stycken drinkar i deras Cocktail Bar, Rabarber och Hallon/Mynta, båda drinkarna gav mig mersmak.


Ren med en isbit i.

Testade även Stockholm Bränneries Winter Negroni - min första färdigblandade - den var rumstempererad men föll mig ändå överraskande väl i smaken. 



På gin-sidan testade jag även en ekologisk Bio Gin, med endast is som tilltugg så funkade den ultrastarka ginen förvånansvärt väl!?


Festivallördagar brukar jag generellt besöka rätt sparsamt, men i år hade jag bokat in mig på en master class klockan 15.00 och valde att anlända i god tid innan dess (trots Maraton-strul i busstrafiken). Om det var hyfsat lugnt med besökare under torsdagseftermiddagen så var Hall 1 lördagskvällsfull redan klockan halv två!? 

Men jag lyckades ändå ta mig fram till mitt andra huvudmål med lördagsbesöket - Tembert Design monter. Jag hade inför festivalen gjort upp med Jocke om att blästra in blogg-loggan (som han skapade för några år sen) på ett av mina Tulip-pint-glas. Efter inlämning av tomt glas så vandrade jag vidare in i folkmassan. 

Alf Tycker Om Tulip-pint

Som tur var kom jag ihåg att hämta upp det färdiga glaset senare.

Jag ville inte bränna på med för många smakprov innan Master Classen, men några blev oundvikliga. Linas svarta hallon och Mango IPA hos Qvarnen var självskrivna, även om inte Mangon funkade fullt ut. Senare under eftermiddagen avsmakades jag både Äppelbrandy och Malt Whisky från Roberts små träfat. 


Hos Brygghus 19 träffade jag Jennifer för första gången och lovade att testa deras Oak gin senare under eftermiddaen. Ny nöjde jag mig med smakprov av deras Westcoast Save your soul IPA, och Eastcoast DIPA Hazy Guldkant, bägge var bra men jag föredrar Västkusten i detta fall.




Provningen med Sara Astead Abadi från Brouwerij Halve Maan kommer att bli ett helt eget inlägg, jag hoppas få iväg några mail-frågor till Sara, och få svar innan jag skriver färdigt det. Så mycket kan jag avslöja att provningen innehöll en mycket trevlig vild överraskning.

Tänker avsluta detta långa sammanfattning med framhålla det som nog ändå blev min festivalfavorit 2021 - än så länge!


Kollegan Mauro från Pilsner.nu höjde ett gäng imperiskt starka burköl från ett bryggeri i Manchester till skyarna efter sitt besök under torsdagen. Denna lördag var det min tur att sjunga lovord över Wander Beyond Brewing, vars stilfullt dekorerade burkar fanns i ColorfulBrands monter.


Metropolis of Gold DIPA

 

Chameleon Passion Imperial Sour

 


Half Moon Orange Imperial Stout

Alla (5-6 stycken totalt) öl som jag testade från Wander Beyond var mycket goda, en ny favorit att hålla ögonen på!

 

Även om jag inte drabbades av någon pandemi-ångest så var det ändå lite "för mycket" folk för att jag skulle orka köra en "all night long". Men jag är ändå mer än nöjd med mina två halva festivaldagar, hoppas kunna följa upp dem med minst en dag under festivalens decemberhelg - 2-3-4 december, då tanken är en starkare koppling till vinteröl.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar