måndag 18 januari 2021

Alf skriver om Cask - personlig statistik för 2020


 

Under pandemi-året 2020 så har mina krogbesök minskat i antal, det har ju bland annat inneburit att jag druckit färre Real Cask Ales - eller?

 

Jag har inte sammanställt någon liknande statistik för tidigare år, men jag dricker ju bara Cask på krogen och därför borde det rimligtvis inverkat på antalet avnjutna riktiga öl.

Tanken att föra statistik över min cask-konsumtion föll mig inte in förrän en bit in i mars månad, så jag förlitade mig på mina cask-registreringar på Untappd, vars betygsystem också ligger till grund för min betygstatistik. 

Jag är inte helt säker på att samtliga cask-upplevelser är införda i mitt excel-ark, men antalet saknade bör vara ett fåtal.

  • Total antal druckna Cask Ales 2020 - 59 stycken, från den 4 januari till och med den 30 december.
  • Genomsnittsbetyg - 3.85 av 5, från en 2a upp till några som landade på 4.5.
  • Samma öl - Boltmaker 5 gånger, Landlord och Örebro Bitter 4 gånger.
  • Samma bryggeri - Timothy Taylors 13 Cask ales, Saltaire 10 st. Nynäshamn 7 och Skebo 6 stycken.
  • Samma krog - Oliver Twist 24 st Cask Ales, The Old Brewer 15 stycken.
  • Glastyp - Pint 46 stycken
  • Mina favoriter - Örebro Bitter från Närke Kulturbryggeri, Stenstrand Sommarale och Guldgränd från Nynäshamns Ångbryggeri. Landlord och Boltmaker från Timothy Taylors och Triple Choc från Saltaire.
  • Årets glädjeämne - visserligen försvann minst en krog med cask-handtag, men i gengäld så dök det upp minst två nya - på min sida om stan dessutom! Churchill Arms och framför allt The Old Brewer, som dök upp sent på året dessutom. Två härliga cask-handtag som cirkuleras av Jorvik Estate. Mer om denna guldklimp kommer inom en snar framtid.
  • Årets mest negativa - Timothy Talyors slutar producera Cask ales! Förhoppningsvis kör de igång igen i maj månad.....men Landlord-torkan kan bli svår.
  • Hjältarna - alla bryggerier och krogar som idogt kämpar vidare i det alltmer bistra covid-läget.

2021 har börjat och jag har redan startat upp en ny flik i excel-arket för årets casköl.


 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar