tisdag 18 juni 2019

Alf firar - födelsedag med Bigfoot och Akkurat

Jag har inte kört någon Bigfoot-parallell på några år!
Därför passade jag på att kyla av 6 generationer i kylen hemma medans jag var på Adelsö (mer om det i kommande inlägg), för att återuppta denna vetenskapliga test.

Jag la även upp en öppen (minst 20 år gammal för att medverka) inbjudan bostadsrättsföreningens FB-grupp, dock var det ingen som nappade.
Färdigt att börja!

Upphällning av gamlingen!

Alla glasen upphällda


Resultat gör gällande att 11an är förvånansvärt väl bevarad, här finns både kropp och beska. De tre äldre flaskorna har en lite annorlunda doft, förutom det förväntade plommon och russina så finns en tydlig arom av bränd kola, dock inte negativt. Dessa vätskor är dessutom lite immigare i färgen, även 2016 har viss dimma medans ungdomarna är helt transparenta.



Vilken är godast, det står mellan 16, 14 och 11, där nog elvan får första pris, med ålderns rätt.

Efter att ha softat några eftermiddagstimmar så tog jag sikte mot Akkurat.
Brittisk Real Ale!
Det blev en Britt/Belgo mix dryckesmässigt, till mina Cajun Chicken fingers valde jag att dricka en Franc Belge från de Ranke, ett bryggeri som verkar funka till denna rätt.


Cajun Chicken Fingers med honungssenap dip!
Avslutade kvällen (tidigt) med en Rose de Gambrinus från Cantillon, hallongodis som flytande efterrätt är aldrig fel!



Det blev en lagom födelsedag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar