torsdag 7 februari 2019

Alf testar Whisky - Glen Moray Classic peated Single malt

Idag är det ju den sjunde februari 2019, en lite speciell dag för denna dryckesblogg. Börjar firandet med ett inlägg och Whisky!

Glen Moray har under en längre tid varit en favorit bland skotska whiskydestillerier, den 16-åriga i sin snygga metalltub med höglandsmotiv (trots att de är hemmahörande i Speyside) och den 15-åriga i snygg låda.


Häromveckan hittade jag en ny version, den är precis som namnet antyder, lite mer rökig. Jag hittar ingen åldersbenämning på flaskan, men enligt denna artikel i Livets Goda så har den lagrats 7 år på bourbon-fat. I artikeln så förklaras också budgetprislappen på ett bra sätt, under 300 kronor för 70cl (428 kronor/liter) äkta skotsk single malt som mäter in på 40% abv.
Classic Peated Single Malt Elgin Classic heter den och finns i 442 stycken systembolagsbutiker. För min del var det en ren slump att jag såg namnet Glen Moray på whisky-hyllan (letade efter Gin, hyllan bredvid).


Hur doftar och smakar den då? Jag är generellt sett inget stor älskare av tungt rökig whisky, men denna peated (torvrökta) whisky, den här är på en mer lagom röknivå, kanske till och med att jag vid första provningen tycker den är lite för mjäkig.

När jag vid andra testet, några dagar senare, paralellkör den mot min 15 åriga Elgin Heritage, då framgår ungdomligheten i näsan, lite fränare ekfatton, med gnutta citrus i bakgrunden, där en spretig torv skjuter på.
Utseendemässigt finns en lite djupare guldfärg i Classic.
Bourbon-inslag finns i form av söta stänk av vanilj.


Håller jag med beskrivningen i Livets goda? Njae, elegant är inte ett ord som dyker upp på mina smaklökar, men drickbara och hyfsat prisvärd tycker jag den är.
Jag föredrar dock fortfarande den 15-åriga.
Elgin Heritage, 15yo

Sida vid sida.

Passar på och skriver lite grand om en ekologisk whisky som jag testade i höstas (men inte sedan dess, tyvärr).

Loch Lomond var Kapten Haddocks favoritwhisky, inte nödvändigtvis en solklar kvalitetsstämpel.
"whiskyn spelar huvudrollen i seriealbumet Tintin och Gerillan från 1976 där kaptenen törstar efter sin Loch Lomond." saxat från Livets Goda.
Att jag testade en av deras whisky under SBWF2019 var också det rätt slumpartat. Jag spanade lite aningslöst i Stellan Kramers monter med whisky och fastnade för ordet Organic.
17 YO Organic Single Malt Whisky (54.9% abv) gav ett positivt första intryck, som vanligt så påverkar givetvis det ekologiska smakupplevelsen. Tänkte inte så mycket mer på det, tills dess att den dök upp igen häromdagen. Ett sponsrat inlägg (från Stellan Kramer) fladdrade förbi i mitt Facebook-flöde, den texten handlade inte direkt om just denna ekologiska whisky, men påminde mig ändå både om Haddock och monterbesöket.

Den finns i 62 systembolagsbutiker och kostar 699 kronor för en 70cl flaska (strax under tusen kronor/liter). Priset är ju väl tilltaget och därför har snåltarmen inte tillåtet mig något inköp av denna än, men den finns med på framtida inköpslista.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar