måndag 15 maj 2017

Alf testar - hembryggd NEIPA från Brewhouse Porsklint

Mikael "Gonzo" Porsklint är en välkänd personlighet inom ölkretsar. För mig är han lätt igenkänd bakom disken i Wicked Wines festivalmonter sedan många år, men inte lika ofta på senare tid.
Sedan en tid så har Gonzo pysslat med hembryggning under namnet Brewhouse Porsklint. För något år sedan la han upp något om sin första bryggd på Facebook. Jag slängde då iväg en förfrågan om en recensionsexemplar till bloggen, men det blev aldrig av då.
Men så häromveckan fick jag ett PM från Gonzo där han frågade om jag var intresserad av att testa hans senaste bryggd (hans sjätte). Självklart var jag det och häromdagen så fick jag två flaskor levererade av bryggmästaren själv.

Fakta
Bryggeri; Brewhouse Porsklint
Ölnamn; S:t Fune
Stil; New England IPA (NEIPA)
Förpackning; Flaska (färgat glas)
Volym; 33cl
ABV; 6.4%
IBU; 57
Bryggdatum; 2017-02-12
Flaskad; 2017-02-22
Bäst före; eget tycke å smak (ur choice)
Batch; #1 (the one and only, so far!)
Malt-innehåll; Pale ale malt, vetemalt, havregryn.
Humle-innehåll; Cascade, Azacca, Mosaic, Nelson


Flaska 1; Testdatum 2017-05-11


  • Utseende; Nästan full pott, precis så orangegult dimmig som jag hoppats. 4 av 5
  • Doft; Samma här, klockren NEIPA-doft. Frisk tropisk fruktsötma! 8 av 10
  • Smak; Lite väl kall (mitt fel), den sträva beskan skär lite väl hårt. Men vartefter temperaturen stiger så framträder en bra fruktig känsla, beskan är kvar men har mjuknat lite i kanterna. Sista skvätten (tror att bottensats kan spela in) så blir den dock lite väl mycket "sur uppstötning". 5 av 10
  • Munkänsla; Många små och väldigt kantiga bubblor svider både över tunga och gomsegel. Lite tunn i kroppen trots en hyfsad alkoholnivå. 2 av 5.
  • Sammanfattning; En riktigt snygg och väldoftande NEIPA, men det funkar inte fullt ut hela vägen in i kaklet. 11 av 20.
  • Medelbetyg; 30 av 50 (3 av 5)


Flaska 2; Testdatum 2017-05-12, utomhus. Samma glas användes vid bägge testerna.


  • Utseende; Ingen skillnad, lika vacker. 4 av 5
  • Doft; Utomhus så blir inte aromaupplevelsen lika intensiv. Men visst finns den där. 7 av 10
  • Smak; Nu har jag låtit den värma upp lite inför första smakprovet, funkar därför mycket bättre. Beskan är inte alls lika kantig och de söta tropiska frukterna får större utrymme. 7 av 10
  • Munkänsla; Kolsyran är fortfarande på gränsen till frätande. 2 av 5.
  • Sammanfattning; En bra sommaröl, utesittarbira i solskenet - det tror i alla fall jag. 13 av 20.
  • Medelbetyg; 33 av 50 (3,3 av 5)


Med en mer lagom starttemperatur så kommer smaken mer till sin rätta. Intensiteten i kolsyran är ett problem. Men överlag en välgjord NEIPA!

Med en mycket snygg etikett på flaskan, designad av Mary-Ann Andersson.

Stort tack till Gonzo för dessa smakprov, nu ser jag verkligen framemot att testa din Imperial Stout!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar