torsdag 12 januari 2017

Ny ölrelaterad utställning på Spritmuseum - Rocky!



Efter succén med utställningen ÖL 2015 så kör nu Spritmuseum en ny utställning med kopplingar till öl.

Serietecknaren Martin Kellerman och hans alterego seriehunden Rocky får en alldeles egen utställning på Spritmuseum, med start den 11 februari 2017.

Rocky är för min del mest känd som vinpimplare plus en och annan Stor Stark, men jag vet att jag sett minst en strip där han och polarna dricker hantverksöl - med sedvanlig ironisk respons.

Utställning kommer bestå av flera olika rum - målade av Martin Kellerman själv, de kommer bland annat innehålla välkända miljöer ur serierna - köket, vardagsrummet och eldtunnan på landet till exempel, men också originalstrippar. Plus en gedigen genomgång av Kellermans CV.

Stockholm Brewing Co har i samarbete med Martin Kellerman och Spritmuseum bryggt ett speciellt Rockyöl, och en ny bok om utställningen - Rocky på Spritmuseum kommer att ges ut av förlaget Kartago i samma veva.

Jag tänkte lägga upp två stycken ölrelaterade strippar som jag hittat på nätet - Rocky.vitkor.se -  (strippen från 10/1-2017 är en av de som jag tänkt lägga upp) men då jag inte fått 100% klarhet i rättigheterna så väljer jag istället att länka till sidan.
Rocky på Spritmuseum känns helt självklart. Rocky är en fantastisk samtidsskildring av krogkulturen, men också av alkoholen som socialt kitt. Ta bara stripparna om craftbeertrenden, exempelvis den där Rocky beställer en specialöl som tar en kvart att hälla upp, dessutom i ett konstigt glas som Rocky sedan skäms för när han upptäcker att de andra beställt varsin stor stark. En klockren iakttagelse. Och otroligt roligt, säger Anna-Karin Svanberg, utställningsproducent. [citat hämtat från Spritmuseums hemsida]

För dem som inte besökt Spritmuseum i år kan jag meddela att viss renovering genomförts i foajén, en mysig bardisk har ställts upp där butikshyllorna tidigare var. Bra ölutbud på flaska!


Utställningen pågår mellan den 11 februari och 29 oktober 2017.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar