torsdag 14 april 2016

Fredags-Tips - 2 hyfsade events i Sthlm nu på fredag (15/4-2016)

Att det i 20 års tid serverats Real Ale på både Oliver Twist och Akkurat kan vi - åtminstone delvis - tacka en person för, Philip Rush - som fram till helt nyligen drev en ölgrossistfirma i  södra England.
Anledningen till att han inte själv driver firman längre är att han gick bort i cancer tidigare i år.

Hans begravningen sker i England imorgon fredag (15/4-2016) och det kommer att hållas en liten lokal ceremoni på Oliver Twist i samband med detta.
Med start klockan 17.00 påbjudes allmän höjning av pintglasen (givetvis fyllda med Real Ale) på Repslagargatans bästa pub - Oliver Twist.
Jag kommer givetvis visa min respekt och närvara, men det blir en rätt kort närvaro för min del - för sedan måste jag hasta vidare till fredagens stora evenemang - som försiggår på andra sidan stan.

I samband med att krogen Man In The Moon firade sitt 20-årsjubileum härom året så bryggdes ett stort antal jubiluemsöl hos ett stort antal bryggerier. Det öl som troligtvis fick flest "goda" omdömen (också av mig) var den ekfatslagrade Bötet från Nynäshamns Ångbryggeri.
Nästa vecka släpps (i begränsade mängder) det en flaskversion av Bötet Barley Wine Bourbon - och nu på fredag så anordnas därför ett releaseparty just på Man In The Moon.
Förutom ett 15-litersfat av Bötet Bourbon så blir det en liten "Tap Takeover" av Nynäs. De kommer servera totalt åtta olika fatöl. Bland annat lite goda vintage-öl -  Bötet Barley Wine 2009, Smörpundet Porter 2011 eller varför inte Valsviken Vinterporter 2014.

(bild lånad från facebook)


Jag räknar med att hänga en stund på Månen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar