Det pågår ju en ölrevulotion i vårat avlånga land (och stora delar av världen), det avspeglas redan genom ett växande utbud av hantverksöl - på krogen, i livsmedelsbutiken och givetvis också hos systembolaget.
Nu har de - systembolaget - påbörjat arbetet med att förbättra sin infrastruktur - både i butikerna och på weben. För att bättre kunna möta kundernas frågor och behov.
Inför onsdagens skribentprovning så fick jag och några kollegor en informativ genomgång av materialet som ligger till grund för detta förbättringsarbete. Jag ska försöka kort sammanfatta det i detta inlägg.
Under hösten kommer det bland annat införas ett antal nya ölstilar i sortimentfördelningen. Från de nuvarande 8 tillkommer ett antal underkategorier i form av en 3-stegsraket.
I dagsläget finns det knappt 1200 öl samlade huller om buller bara i kategorin ALE. De kommer nu att kategoriseras och sorteras in i 3 olika underkategorier/stilar; belgisk, anglo-amerikansk och tysk. Därunder finns ytterligare trädgrenar dit respektive öl kommer tilldelas - i nuläget 18 stycken (t.ex. abt/quadrupel, IPA, Kölsch) i ale-sortimentet. Totalt 64 stycken olika ölstilar.
Detta kommer också skapa förändringsbehov i butikerna nuvarande skyltning, det nya systemet kommer under hösten att testas som ett pilotprojekt i en butik i Uppsala. En förbättring av dryck/mat-tipsen kommer också att genomföras i samma veva. Något som onekligen behövs på ölsidan.
Min initiala uppfattnjng om deras tankar är övervägande positiv. För visst finns det stora behov av att uppdatera stilindelningen i kategorin öl. Jag ser med tillförsikt fram emot implementeringen av detta.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar