onsdag 16 juli 2014

Öl- och Whisky-provarglas



Jag - precis som flera av mina bloggarkollegor - fick en förfrågan från web-butiken Sejdelshoppen, skulle jag kunna tänka mig att testa några av deras glas och skriva om det i bloggen.
Nemas problemas, några dagar senare levererades det en låda innehållandes ett urval (gjort av mig) av deras provarglas - både öl- och whisky-glas.

Jag har inte handlat något från Sejdelshoppen (eller annan web-butik för ölglas) tidigare, men det har ett hyfsat utbud av glas och annat alkoholrelaterat (barspeglar, glasunderlägg, handdukar).

Med normalvolym menas den mängd öl med fin skumkrona som får plats i ett bräddfyllt glas.
Med maximal volym menas den mängd vätska (vatten) som får plats i ett bräddfyllt glas.

·         Vikt; 167gr
·         Höjd; 15cm
·         Normalvolym; 30cl
·         Maximal volym; 40cl

Testades med Oppigårds Amarillo, Oskar Blues Dale's Pale Ale och Founders Imperial Stout.

Funkar som provarglas och glasets volym gör ju att det också fungerar att dricka helförpackning ur. Det är bekvämt att hålla i och i snygg form.

Gjorde jämförelse med det vanliga Viticole-provarglaset, bägge funkar doft-, smak- och användarmässigt. Men Schwenker Luttich vinner på att den funkar bra också för att dricka hela flaskan/burken ur. Ett allround--glas som funkar till de flesta typerna av öl.
·         Vikt; 186gr
·         Höjd; 20cm
·         Normalvolym; 30cl
·         Maximal volym; 42cl
Teku och Schwenker Luttich med Founders Imperial Stout

Teku-glaset har jag testat tidigare, köpte ett från BrewDog Bar Stockholm - där har jag också rätt frekvent testat det som behållare för diverse olika drycker. Framför allt till lite alkoholstarkare och/eller fylligare öl - typ Imperial stout/Barley wine.

Här finns mer information om själva glaset.


Ett mycket vackert glas som jag vet är mycket funktionsdugligt också för hela glas, men skulle det funka som provarglas?

Teku-glaset funkar bäst av de glas som testats - både för att dricka hela glaset och för provsmakning. Enda nackdelen är att den höga foten gör att det är lite knepigare att snurra vätskan, men när jag väl får till det så fyller det sin funktion.

Fick även några whisky-provarglas med i min låda. När jag dricker whisky nu för tiden – inte så ofta – så blir det nästan uteslutande ur mitt Riedel-glas, men jag har även några vanliga whisky-provarglas och ett Glencairnglas.


Malt Tester

 Jag väljer att dricka en 12-årig single malt från Cardhu.

·         Vikt; 93gr
·         Höjd; 12cm
·         Normalvolym; 6cl
·         Maximal volym; 10cl



Snyggt glas som ligger bra i handen, den lite tighta öppningen inbjuder dock inte till doftintryck, men smakmässigt funkar det.



Perfect Dram
·         Vikt; 100gr
·         Höjd; 8cm
·         Normalvolym; 6cl
·         Maximal volym; 10cl

·          









Jag väljer att dricka en 12-årig single malt från Tomintoul, limited edition Portwood finish.

Utseendemässigt så påminner Perfect dram en del om Glencairnglaset, fast i miniatyr. 

Det är just storleken – och formen - som jag tycker minskar funktionaliteten som provarglas. Doftmässigt så funkar det dock lite bättre än Malt tester.

Ett andra test av dessa glas gjordes dagen efter – då i sällskap av 3 andra beprövade whisky-glas, då körde jag samma whisky - Glen Moray 16-årig Single Malt - i alla glasen. 
Av de 4 glasen som ingick i en lådan med varuprover som jag fick från Sejdelshoppen så är Teku vinnare på ölprovarsidan medans Malt Tester är bäst som whiskyprovare. Minst bra funkar Perfect Dram, men det beror mest på storleken.

Mina egna glas som användes som motståndare under testen.

Viticole, behaglig form och funkar.

·         SBWF2013, foten ger den funktionalitet, formen i övrigt gör att det funkar.

·         Glencairn – de skotska destilleriernas speciellt framtagna glas, jag tycker inte att det är något speciellt – varken bra eller dåligt. Bättre än Perfect Dram tack vare bättre greppvänlighet på grund av storleken.

·         Riedel – de glas som jag mest regelbundet använder när jag dricker whisky, mycket bra funktion också för småprover. I detta test är detta glas klart bäst!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar