Bakgrund - Hur öka intresset för ekologisk öl? Mindre andel försäljning av eko-öl än eko-vin
De fem fokusgrupperna var:
- Systembolagsanställda - blandade ansvarsområden
- Ölskribenter/Ölbloggare
- Leverantörer (importörer/distributörer av öl och råvaror)
- Bryggare
- Konsumenter - män i åldern 20-40, köper och dricker ljus lager
RESULTAT - SAMMANFATTNING
Sammanfattningsvis är det en utmaning att öka kunskapen hos
konsumenter av ljus lager beträffande ekologisk öl. Det är mycket tydligt att
det i dagsläget finns ett stort ointresse, tydliga barriärer mot och svaga
drivkrafter för att välja ekologiskt öl i denna målgrupp.
Dock var alla eniga
om att även ekologisk öl kommer att vara en del av det ökade intresset
generellt för ekologiska produkter.
En förutsättning för att få konsumenter av ljus lageröl
intresserade av ekologisk öl är att kommunicera en tydlig definition av vad
ekologiskt öl är och vilken nyttan med ekologisk öl är.
Det råder stor konsensus kring förutsättningar för ökat
intresse för ekologisk öl, och dessa förutsättningar kan sammanfattas i fyra delar:
Trovärdighet
Skapa trovärdighet och tydlighet kring nyttan/fördelen med
ekologisk öl är avgörande för framgång – Konsumenten vill ha bevis för att
ekologiskt gör skillnad. Det är också viktigt att skapa en image kring
ekologisk öl som är relevant för målgruppen.
Trygghet
Tillgodose målgruppens behov av trygghet relaterat till
valet av en ekologisk öl – Inga tveksamheter om att det är samma höga
kvalitet/smakupplevelse
Tydlighet
Se till att ekologisk öl får en tydligare profil,
uppmärksammas mer och synas mer/bättre
Tillgänglighet
Ett större och bredare utbud leder till ökad synlighet och
på sikt kommer ekologiskt inte vara en niche-produkt, utan en naturlig del av
sortimentet, vilket underlättar valet av ekologiskt öl.
Förutom de fyra delarna ovan är också själva
råvarutillgången en utmaning och vi har förståelse för bryggarnas och
leverantörernas utmaningar i produktion och ser över möjligheterna att
underlätta förutsättningarna för dem.
Några korta citat från några av fokusgrupperna;
"Som kille är bärs ofta det första man börjar supa och sedan dricker man bärs hela livet, bärs är liksom bärs och man köper lätt samma hela tiden, man har liksom inte det här med ekologiskt i tankarna." Konsument
"Om man står där och ska köpa en enkel Heineken en sommarkväll, då vet man vad man får, även om det inte är det roligaste är det helt ok, man tar det säkra kortet istället för något ekologiskt hokus pokus som kan vara vattnigt." Konsument
"Det är ett helsike att odla humle, det är det hårdaste jordbruket som finns, det är ingen lek, kan ta tre år innan det ens blir bra. Om man inte besprutar så finns en stor riska att man får kasta skörden för att det blir angripet, det som händer är att det blir ont om de ämnen vi är ute efter i humlen, alfasyrorna och andra ämnen. Det gör att vi måste använda mycket mer av humlen för att uppnå de värden vi vill med beska, arom och blommighet i doften." Bryggare
"En stor andel besökare på systembolaget som köper öl, är folk som köper plattor med Sofiero och Norrlands Guld. Dessa är väldigt prismedvetna och de kanske inte är helt inspikade på Sofiero och Norrland men det är ute efter att ölet ska vara billigt, sedan spelar det ingen roll om det är lite giftigt." Bloggare.
Det har varit väldigt intressant att medverka i detta arbete med fokusgruppen, jag hoppas verkligen att systembolaget får användning för det som framkommit under grupparbetena.
Jag fick en pratstund med Johan som jobbar på
Systembolagets huvudkontor som inköpare med ansvar för öl. Tyvärr så hade han
inte riktigt svar på alla mina frågor angående fokusgruppernas utformning och
resultatet av vad grupperna kommit fram till.
Men en del kunde han avslöja - bland annat att det under
första halvåret 2015 kommer göras 2 stycken volymsläpp av nya ekologiska öl
(33cl burk), de följs sen upp av ytterligare 2 stycken under sensommaren -
också det burk (50cl). Alla dessa 4 är ljusa lager och volymsläpp bör
rimligtvis innebära att det är en rätt stor lansering.
Men hur ska då systembolaget jobba vidare med att öka
intresset för ekologisk öl? Jag fick ta del av det materialet om en annan
medarbetare senare skulle föredra för ledningen inom systembolaget. Vad det mer
konkret kommer att leda till fick inte jag riktigt klart för mig. Men utifrån
de resultatet av fokusgrupperna kom fram till så har de ändå något att gå på.
Vi pratade också en del om några av de idéer som vi i
skribentgruppen diskuterade, bland annat varför inga provningar av ekologiska
öl anordnas för allmänheten? Det är tydligen de butiker som arrangerar själva
provningarna som också i mångt och mycket bestämmer provningarnas utformning
och innehåll.
Likaså pratade vi om provningar för skribenter med
inriktning på just ekologisk öl. För att få skribenter att skriva mer om de
ekologiska ölen som faktiskt redan finns på systembolaget krävs ju också att vi
har kunskap om dem. Vilket inte alltid är helt lätt att ta till sig när stora
delar av det ekologiska ölutbudet i systembolagets sortiment ligger i
beställningssortimentet med kollikrav.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar